Wersja nieobowiązująca z dnia
Dział Budżetowo - Finansowy
Kierownik: Roland Ballo
Siedziba: 11-440 Reszel, ul.Rynek 24
Telefon kontaktowy: (89) 755 39 22
E-mail: roland.ballo@gminareszel.pl
Godziny urzędowania: pon.-pt., godz. 7:30 - 15:30
Do zadań Działu Budżetowo-Finansowego należy: prowadzenie całości spraw związanych z planowaniem i realizacją budżetu gminy, a w szczególności:
- Przygotowywanie projektu budżetu gminy,
- Prowadzenie ewidencji dochodów i wydatków budżetu gminy i pozostałych rachunków budżetu gminy według obowiązującego planu kont, nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny wykonywania budżetu gminy,
- Prowadzenie urządzeń księgowych zgodnie z ustawą o rachunkowości i zakładowym planem kont, instrukcją obiegu dokumentów finansowych oraz instrukcją w sprawie prowadzenia inwentaryzacji środków trwałych,
- Sporządzanie zbiorczych sprawozdań i bilansów,
- Obsługa kredytów i pożyczek gminnych,
- Prowadzenie ewidencji umów rodzących zobowiązania finansowe Gminy,
- Nadzór nad opracowaniem i realizacją planów finansowych jednostek i zakładów budżetowych wykonujących budżet gminy,
- Analiza wykorzystania budżetu, sporządzanie sprawozdań z realizacji budżetu Gminy oraz przygotowanie informacji dla Rady czy Burmistrza,
- Obsługa finansowo - księgowa Urzędu jako jednostki budżetowej, a w szczególności:
- prowadzenie urządzeń syntetycznych księgowości dochodów podatkowych, niepodatkowych, wydatków budżetowych oraz środków pozabudżetowych i inwestycji,
- prowadzenie urządzeń analitycznych dochodów podatkowych i niepodatkowych, wydatków budżetowych, inwestycji oraz środków pozabudżetowych,
- windykacja niepodatkowych dochodów budżetowych, m.in. wieczystego użytkowania, dzierżawy, mandatów i in.,
- prowadzenie gospodarki kasowej i druków ścisłego zarachowania w Urzędzie,
- księgowanie syntetyczne i analityczne środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych,
- prowadzenie spraw płacowych pracowników Urzędu, wszelkie rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Urzędem Skarbowym, w tym : zgłaszanie pracowników do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego,
- rozliczanie delegacji krajowych, zagranicznych oraz ekwiwalentu za używanie samochodów prywatnych do celów służbowych,
- współopracowywanie i realizacja planów finansowych w dziale administracja samorządowa,
- sporządzanie sprawozdań finansowych i bilansów z w/w rodzajów działalności,
- sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
- ewidencja podatku VAT i rozliczenia z Urzędem Skarbowym,
- rozliczanie podatku VAT z kontrahentami i Urzędem Skarbowym w systemie Split payment,
- ewidencja majątku gminy,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- sporządzanie sprawozdań ze stanu środków trwałych do Urzędu Statystycznego,
- naliczanie i odprowadzanie składek na PFRON
- Prowadzenie spraw w zakresie planowania i realizacji wpływów z podatków i opłat lokalnych a w szczególności:
- powadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
- gromadzenie, przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych Urzędowi Skarbowemu,
- gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym składanych przez podatników deklaracji i informacji podatkowych,
- wymiar, pobór podatków i opłat lokalnych, w szczególności:
- podatek od nieruchomości,
- podatek rolny,
- podatek leśny,
- podatek od środków transportowych,
- opłata od posiadania psów,
- opłata targowa,
- opłata za odbiór i zagospodarowanie odpadów,
- innych podatków i opłat ustalonych przez Radę Miejską
- prowadzenie spraw związanych z udzielaniem ulg, zwolnień, odroczeń i umorzeń w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody gminy, w tym pomocy publicznej de minimis,
- wydawanie zaświadczeń w zakresie podatków i opłat lokalnych , w tym o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzenia stanu zaległości, o dochodowości gospodarstwa rolnego,
- przygotowywanie projektów uchwał w zakresie podatków i opłat lokalnych,
- prowadzenie spraw w zakresie windykacji należności pieniężnych
- podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
- planowanie podatków i opłat oraz sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
- przygotowywanie decyzji wymiarowych, umorzeniowych, przesunięć terminów płatności, rozłożenia na raty wraz z materiałami pomocniczymi dla Burmistrza,
- prowadzenie analitycznej księgowości w zakresie podatków i opłat lokalnych,
- wystawianie upomnień, tytułów wykonawczych i zajęcia hipotek,
- prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
- rozliczanie wpływów podatków przyjmowanych przez sołtysów,
- Prowadzenie spraw w zakresie obliczania płac i zasiłków z ubezpieczenia społecznego pracowników, w tym:
- obliczanie i sporządzanie list wynagrodzeń oraz list wypłat zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
- prowadzenia kart wynagrodzeń w sposób umożliwiający udokumentowanie wynagrodzeń stanowiących podstawę emerytury lub renty, oraz w sposób umożliwiający rozliczenie z tytułu podatku od osób fizycznych,
- wydawanie zaświadczeń dotyczących wynagrodzeń pracowniczych,
- Prowadzenie dokumentacji emerytalno - rentowej pracowników,
- Naliczanie i księgowanie środków finansowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych
- Prowadzenie rozliczeń finansowych w ramach umowy z Powiatowym Urzędem Pracy
- Wydawanie zaświadczeń do obliczania kapitału początkowego i emerytur,
- Nadzór nad przeprowadzeniem i rozliczeniem wyników inwentaryzacji składników majątkowych Gminy,
- Obsługa finansowo - księgowa zadań administracji rządowej zleconych i powierzonych Gminie,
- Obsługa finansowo - księgowa zadań realizowanych z udziałem środków zewnętrznych, w tym funduszy UE.