Wersja obowiązująca z dnia
Urząd Stanu Cywilnego
Lucyna Macełko kierownik USC usc@gminareszel.pl 89 755 39 06 |
Emilia Pieniak zastępca kierownika USC, ds. ewidencji ludności ewidencja@gminareszel.pl 89 755 39 06 |
Krystyna Machniewicz Stanowisko ds. dowodów dowody@gminareszel.pl 89 755 39 06 |
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności należy:
- W zakresie aktów stanu cywilnego:
- wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów aktu stanu cywilnego i zaświadczeń przewidzianych w przepisach prawa z zakresu stanu cywilnego;
- wydawanie wielojęzycznych odpisów skróconych aktu stanu cywilnego; wydawanie wielojęzycznych formularzy do odpisu skróconego aktu urodzenia, odpisu zupełnego aktu urodzenia, odpisu skróconego aktu małżeństwa, odpisu zupełnego aktu małżeństwa, odpisu skróconego aktu zgonu, odpisu zupełnego aktu zgonu, zaświadczenia o stanie cywilnym, zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego o zmianie imienia lub nazwiska;
- przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w formie papierowej do rejestru stanu cywilnego;
- sporządzanie aktów stanu cywilnego:
- urodzeń,
- małżeństw,
- zgonów;
- rejestrowanie w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą;
- występowanie o nadanie numeru PESEL w następstwie sporządzonych aktów urodzeń dla urodzonych w kraju dzieci obywateli polskich oraz cudzoziemców trwale związanych z Polską;
- występowanie o zmianę numeru PESEL;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL w związku ze zmianą stanu cywilnego lub zgonem osób posiadających nr PESEL;
- sprostowania aktów stanu cywilnego;
- uzupełnianie aktów stanu cywilnego;
- wprowadzanie zmian w aktach na podstawie:
- prawomocnych orzeczeń sądów,
- ostatecznych decyzji administracyjnych i decyzji administracyjnych o zmianie imienia lub nazwiska,
- odpisów aktów stanu cywilnego,
- protokołów sporządzanych przez kierowników USC albo konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego,
- odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa niewymagających uznania;
- innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
- zamieszczanie przy akcie w formie przypisków informacji o innych aktach stanu cywilnego dotyczących tej samej osoby oraz informacji wpływających na stan cywilny osoby;
- uznawanie z mocy prawa orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych i dołączanie wzmianek dodatkowych lub przypisków do aktów stanu cywilnego;
- wydawanie obywatelom polskim i cudzoziemcom, których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, pisemnych zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu wyczekiwania na zawarcie małżeństwa;
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
- przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa, wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
- przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska;
- przyjmowanie oświadczeń i zmianie imion dziecka;
- przyjmowanie oświadczeń o zmianie lub wyborze nazwiska dla pierwszego wspólnego dziecka;
- odtwarzanie – wpisanie do rejestru stanu cywilnego treści aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia lub zniszczenia całości lub części księgi stanu cywilnego;
- uznawanie orzeczeń sądów i organów zagranicznych;
- powiadamianie obcych przedstawicielstw dyplomatycznych o sporządzeniu aktu małżeństwa lub aktu zgonu ich obywateli;
- udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub skorowidzów alfabetycznych przed przekazaniem ich do właściwego archiwum państwowego po upływie okresów:
- 100 lat – akty urodzenia wraz z aktami zbiorowymi,
- 80 lat akty małżeństwa i zgonu wraz z aktami zbiorowymi;
- sprawdzanie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz usuwanie niezgodności danych na podstawie aktów stanu cywilnego;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL na podstawie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL na skutek sporządzenia w rejestrze stanu cywilnego aktów stanu cywilnego w wyniku transkrypcji, odtworzenia oraz rejestracji aktów zagranicznych;
- rejestracja zmiany danych w rejestrze PESEL na skutek sprostowania i uzupełnienia aktu stanu cywilnego oraz aktualizowanie stanów cywilnych na podstawie wzmianek o rozwodach;
- przekazywanie ksiąg stanu cywilnego wraz z aktami zbiorowymi rejestracji stanu cywilnego oraz skorowidzami alfabetycznymi do archiwum państwowego w Olsztynie po upływie:
- 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń,
- 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i księgi zgonów;
- przyjmowanie zgłoszeń jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego.
- W zakresie ewidencji ludności i dowodów:
- prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców,
- przyjmowanie i realizacja zgłoszeń zameldowań i wymeldowań,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach meldunkowych,
- przyjmowanie i realizacja zgłoszeń wyjazdu z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu i powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w tym obsługa zgłoszeń w formie papierowej i elektronicznej,
- wzywanie i przesłuchiwanie osób, na wniosek innych organów w ramach pomocy prawnej,
- realizacja wniosków o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów,
- nadawanie numerów PESEL osobom nieposiadającym tego numeru przy dokonaniu czynności zameldowania lub składania wniosku o wydanie dowodu osobistego,
- występowanie o nadanie numeru PESEL na wniosek dla osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL,
- zastrzeganie i cofanie zastrzeżenia numeru PESEL,
- sporządzanie wykazów imiennych uprawnionym podmiotom,
- prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców,
- sporządzanie meldunków kwartalnych z rejestru wyborców,
- sporządzanie spisów wyborców i spisów dodatkowych zgodnie z obwodami głosowania, wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
- udostępnianie danych i wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców, z Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru PESEL,
- realizacja wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dowodów osobistych (odmowa wydania dowodu, stwierdzenie nieważności dowodu),
- przyjmowanie zgłoszeń o utracie i zniszczeniu dowodów osobistych, wydawanie zaświadczeń,
- tworzenie warunków ustalania kodów (numerów PIN) przez posiadaczy dowodów osobistych w celu użycia certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania oraz certyfikatu podpisu osobistego,
- zawieszanie i cofanie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodów osobistych,
- wydawanie dowodów osobistych i przekazywanie posiadaczom dowodów zabezpieczonych dokumentów z kodem PUK,
- udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
- zlecanie innym gminom usunięcia niezgodności w bazie PESEL i RDO,
- obsługa obywateli Ukrainy przybyłych do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w zakresie ich rejestracji w rejestrze PESEL;
- W zakresie wyborów:
- aktualizacja Centralnego Rejestru Wyborców,
- dokonywanie czynności potwierdzających warunki stałego zamieszkania osób wnioskujących o wpisanie do stałego obwodu do głosowania,
- wydawanie decyzji o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania,
- prowadzenie działań informacyjnych o możliwości wpisania się na własny wniosek do stałego obwodu głosowania w przypadku zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego bądź w przypadku zgłoszenia jedynie zameldowania na pobyt czasowy,
- prowadzenie postępowań sprawdzających wyborców w centralnym Rejestrze Wyborców,
- sporządzanie i aktualizacja spisów wyborców, w tym dopisywanie oraz skreślanie osób w spisie oraz zawiadamianie gmin o dopisaniu lub skreśleniu wyborcy,
- udostępnianie spisów wyborców, przyjmowanie reklamacji do spisu na nieprawidłowości w spisie, wykładanie spisu wyborców przed wyborami w urzędzie oraz powiadamianie o tym fakcie wyborców,
- wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
- sporządzanie pełnomocnictw do głosowania.