Wersja obowiązująca z dnia

Urząd Stanu Cywilnego

Lucyna Macełko
kierownik USC
usc@gminareszel.pl
89 755 39 06
Emilia Pieniak
zastępca kierownika USC, ds. ewidencji ludności
ewidencja@gminareszel.pl
89 755 39 06
Krystyna Machniewicz
Stanowisko ds. dowodów
dowody@gminareszel.pl
89 755 39 06

ZAŁATWIANE SPRAWY

Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności należy:

  1. W zakresie aktów stanu cywilnego: 
    1. wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów aktu stanu cywilnego i zaświadczeń przewidzianych w przepisach prawa z zakresu stanu cywilnego;
    2. wydawanie wielojęzycznych odpisów skróconych aktu stanu cywilnego; wydawanie wielojęzycznych formularzy do odpisu skróconego aktu urodzenia, odpisu zupełnego aktu urodzenia, odpisu skróconego aktu małżeństwa, odpisu zupełnego aktu małżeństwa, odpisu skróconego aktu zgonu, odpisu zupełnego aktu zgonu, zaświadczenia o stanie cywilnym, zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego o zmianie imienia lub nazwiska;
    3. przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w formie papierowej do rejestru stanu cywilnego;
    4. sporządzanie aktów stanu cywilnego:
      1. urodzeń,
      2. małżeństw,
      3. zgonów;
    5. rejestrowanie w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą;
    6. występowanie o nadanie numeru PESEL w następstwie sporządzonych aktów urodzeń dla urodzonych w kraju dzieci obywateli polskich oraz cudzoziemców trwale związanych z Polską;
    7. występowanie o zmianę numeru PESEL;
    8. rejestracja danych w rejestrze PESEL w związku ze zmianą stanu cywilnego lub zgonem osób posiadających nr PESEL;
    9. sprostowania aktów stanu cywilnego;
    10. uzupełnianie aktów stanu cywilnego;
    11. wprowadzanie zmian w aktach na podstawie:
      1. prawomocnych orzeczeń sądów,
      2. ostatecznych decyzji administracyjnych i decyzji administracyjnych o zmianie imienia lub nazwiska,
      3. odpisów aktów stanu cywilnego,
      4. protokołów sporządzanych przez kierowników USC albo konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego,
      5. odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa niewymagających uznania;
    12. innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
    13. zamieszczanie przy akcie w formie przypisków informacji o innych aktach stanu cywilnego dotyczących tej samej osoby oraz informacji wpływających na stan cywilny osoby;
    14. uznawanie z mocy prawa orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych i dołączanie wzmianek dodatkowych lub przypisków do aktów stanu cywilnego;
    15. wydawanie obywatelom polskim i cudzoziemcom, których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, pisemnych zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
    16. przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
    17. wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
    18. przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;
    19. wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu wyczekiwania na zawarcie małżeństwa;
    20. przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
    21. przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
    22. przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa, wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
    23. przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska;
    24. przyjmowanie oświadczeń i zmianie imion dziecka;
    25. przyjmowanie oświadczeń o zmianie lub wyborze nazwiska dla pierwszego wspólnego dziecka;
    26. odtwarzanie – wpisanie do rejestru stanu cywilnego treści aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia lub zniszczenia całości lub części księgi stanu cywilnego;
    27. uznawanie orzeczeń sądów i organów zagranicznych;
    28. powiadamianie obcych przedstawicielstw dyplomatycznych o sporządzeniu aktu małżeństwa lub aktu zgonu ich obywateli;
    29. udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub skorowidzów alfabetycznych przed przekazaniem ich do właściwego archiwum państwowego po upływie okresów:
      1. 100 lat – akty urodzenia wraz z aktami zbiorowymi,
      2. 80 lat akty małżeństwa i zgonu wraz z aktami zbiorowymi;
    30. sprawdzanie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz usuwanie niezgodności danych na podstawie aktów stanu cywilnego;
    31. rejestracja danych w rejestrze PESEL na podstawie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;
    32. rejestracja danych w rejestrze PESEL na skutek sporządzenia w rejestrze stanu cywilnego aktów stanu cywilnego w wyniku transkrypcji, odtworzenia oraz rejestracji aktów zagranicznych;
    33. rejestracja zmiany danych w rejestrze PESEL na skutek sprostowania i uzupełnienia aktu stanu cywilnego oraz aktualizowanie stanów cywilnych na podstawie wzmianek o rozwodach;
    34. przekazywanie ksiąg stanu cywilnego wraz z aktami zbiorowymi rejestracji stanu cywilnego oraz skorowidzami alfabetycznymi do archiwum państwowego w Olsztynie po upływie:
      1. 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń,
      2. 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i księgi zgonów;
    35. przyjmowanie zgłoszeń jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego.
  2. W zakresie ewidencji ludności i dowodów:
    1. prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców,
    2. przyjmowanie i realizacja zgłoszeń zameldowań i wymeldowań,
    3. prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach meldunkowych,
    4. przyjmowanie i realizacja zgłoszeń wyjazdu z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
    5. przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu i powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w tym obsługa zgłoszeń w formie papierowej i elektronicznej,
    6. wzywanie i przesłuchiwanie osób, na wniosek innych organów w ramach pomocy prawnej,
    7. realizacja wniosków o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów,
    8. nadawanie numerów PESEL osobom nieposiadającym tego numeru przy dokonaniu czynności zameldowania lub składania wniosku o wydanie dowodu osobistego,
    9. występowanie o nadanie numeru PESEL na wniosek dla osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL,
    10. zastrzeganie i cofanie zastrzeżenia numeru PESEL,
    11. sporządzanie wykazów imiennych uprawnionym podmiotom,
    12. prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców,
    13. sporządzanie meldunków kwartalnych z rejestru wyborców,
    14. sporządzanie spisów wyborców i spisów dodatkowych zgodnie z obwodami głosowania, wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
    15. udostępnianie danych i wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców, z Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru PESEL,
    16. realizacja wniosków o wydanie dowodów osobistych,
    17. wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dowodów osobistych (odmowa wydania dowodu, stwierdzenie nieważności dowodu),
    18. przyjmowanie zgłoszeń o utracie i zniszczeniu dowodów osobistych, wydawanie zaświadczeń,
    19. tworzenie warunków ustalania kodów (numerów PIN) przez posiadaczy dowodów osobistych w celu użycia certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania oraz certyfikatu podpisu osobistego,
    20. zawieszanie i cofanie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodów osobistych,
    21. wydawanie dowodów osobistych i przekazywanie posiadaczom dowodów zabezpieczonych dokumentów z kodem PUK,
    22. udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
    23. zlecanie innym gminom usunięcia niezgodności w bazie PESEL i RDO,
    24. obsługa obywateli Ukrainy przybyłych do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w zakresie ich rejestracji w rejestrze PESEL;
  3. W zakresie wyborów:
    1. aktualizacja Centralnego Rejestru Wyborców,
    2. dokonywanie czynności potwierdzających warunki stałego zamieszkania osób wnioskujących o wpisanie do stałego obwodu do głosowania,
    3. wydawanie decyzji o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania,
    4. prowadzenie działań informacyjnych o możliwości wpisania się na własny wniosek do stałego obwodu głosowania w przypadku zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego bądź w przypadku zgłoszenia jedynie zameldowania na pobyt czasowy,
    5. prowadzenie postępowań sprawdzających wyborców w centralnym Rejestrze Wyborców,
    6. sporządzanie i aktualizacja spisów wyborców, w tym dopisywanie oraz skreślanie osób w spisie oraz zawiadamianie gmin o dopisaniu lub skreśleniu wyborcy,
    7. udostępnianie spisów wyborców, przyjmowanie reklamacji do spisu na nieprawidłowości w spisie, wykładanie spisu wyborców przed wyborami w urzędzie oraz powiadamianie o tym fakcie wyborców,
    8. wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
    9. sporządzanie pełnomocnictw do głosowania.