Wersja nieobowiązująca z dnia
Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik: Lucyna Macełko
Z-ca Kierownika USC: Emilia Pieniak
Siedziba: 11-440 Reszel, ul.Rynek 24
Telefon kontaktowy: (89) 755 39 06
E-mail: usc@gminareszel.pl
Godziny urzędowania: pon.-pt., godz. 7:30 - 15:30
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności należy:
- W zakresie aktów stanu cywilnego:
- wydawanie z rejestru stanu cywilnego odpisów aktu stanu cywilnego i zaświadczeń przewidzianych w przepisach prawa z zakresu stanu cywilnego;
- wydawanie wielojęzycznych odpisów skróconych aktu stanu cywilnego; wydawanie wielojęzycznych formularzy do odpisu skróconego aktu urodzenia, odpisu zupełnego aktu urodzenia, odpisu skróconego aktu małżeństwa, odpisu zupełnego aktu małżeństwa, odpisu skróconego aktu zgonu, odpisu zupełnego aktu zgonu, zaświadczenia o stanie cywilnym, zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo, decyzji kierownika urzędu stanu cywilnego o zmianie imienia lub nazwiska;
- przenoszenie aktów stanu cywilnego sporządzonych w formie papierowej do rejestru stanu cywilnego;
- sporządzanie aktów stanu cywilnego:
- urodzeń,
- małżeństw,
- zgonów;
- rejestrowanie w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą;
- występowanie o nadanie numeru PESEL w następstwie sporządzonych aktów urodzeń dla urodzonych w kraju dzieci obywateli polskich oraz cudzoziemców trwale związanych z Polską;
- występowanie o zmianę numeru PESEL;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL w związku ze zmianą stanu cywilnego lub zgonem osób posiadających nr PESEL;
- sprostowania aktów stanu cywilnego;
- uzupełnianie aktów stanu cywilnego;
- wprowadzanie zmian w aktach na podstawie:
- prawomocnych orzeczeń sądów,
- ostatecznych decyzji administracyjnych i decyzji administracyjnych o zmianie imienia lub nazwiska,
- odpisów aktów stanu cywilnego,
- protokołów sporządzanych przez kierowników USC albo konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego,
- odpisów zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa niewymagających uznania;
- innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
- zamieszczanie przy akcie w formie przypisków informacji o innych aktach stanu cywilnego dotyczących tej samej osoby oraz informacji wpływających na stan cywilny osoby;
- uznawanie z mocy prawa orzeczeń sądów państw obcych lub rozstrzygnięć innych organów państw obcych i dołączanie wzmianek dodatkowych lub przypisków do aktów stanu cywilnego;
- wydawanie obywatelom polskim i cudzoziemcom, których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. – Prawo prywatne międzynarodowe, możność zawarcia małżeństwa jest oceniana na podstawie prawa polskiego, pisemnych zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim mogą zawrzeć małżeństwo poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej;
- przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
- przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wydawanie zaświadczeń o stanie cywilnym;
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem ustawowego terminu wyczekiwania na zawarcie małżeństwa;
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński;
- przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa;
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa, wydawanie zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
- przyjmowanie oświadczeń o nadaniu dziecku nazwiska;
- przyjmowanie oświadczeń i zmianie imion dziecka;
- przyjmowanie oświadczeń o zmianie lub wyborze nazwiska dla pierwszego wspólnego dziecka;
- odtwarzanie – wpisanie do rejestru stanu cywilnego treści aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia lub zniszczenia całości lub części księgi stanu cywilnego;
- uznawanie orzeczeń sądów i organów zagranicznych;
- powiadamianie obcych przedstawicielstw dyplomatycznych o sporządzeniu aktu małżeństwa lub aktu zgonu ich obywateli;
- udostępnianie aktów stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub skorowidzów alfabetycznych przed przekazaniem ich do właściwego archiwum państwowego po upływie okresów:
- 100 lat – akty urodzenia wraz z aktami zbiorowymi,
- 80 lat akty małżeństwa i zgonu wraz z aktami zbiorowymi;
- sprawdzanie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz usuwanie niezgodności danych na podstawie aktów stanu cywilnego;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL na podstawie decyzji o zmianie imienia i nazwiska;
- rejestracja danych w rejestrze PESEL na skutek sporządzenia w rejestrze stanu cywilnego aktów stanu cywilnego w wyniku transkrypcji, odtworzenia oraz rejestracji aktów zagranicznych;
- rejestracja zmiany danych w rejestrze PESEL na skutek sprostowania i uzupełnienia aktu stanu cywilnego oraz aktualizowanie stanów cywilnych na podstawie wzmianek o rozwodach;
- przekazywanie ksiąg stanu cywilnego wraz z aktami zbiorowymi rejestracji stanu cywilnego oraz skorowidzami alfabetycznymi do archiwum państwowego w Olsztynie po upływie:
- 100 lat od zamknięcia księgi urodzeń,
- 80 lat od zamknięcia księgi małżeństw i księgi zgonów;
- przyjmowanie zgłoszeń jubileuszu 50-lecia pożycia małżeńskiego.
- W zakresie ewidencji ludności i dowodów:
- prowadzenie i aktualizacja rejestru mieszkańców,
- przyjmowanie i realizacja zgłoszeń zameldowań i wymeldowań,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach meldunkowych,
- przyjmowanie i realizacja zgłoszeń wyjazdu z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu i powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, w tym obsługa zgłoszeń w formie papierowej i elektronicznej,
- wzywanie i przesłuchiwanie osób, na wniosek innych organów w ramach pomocy prawnej,
- realizacja wniosków o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów,
- nadawanie numerów PESEL osobom nieposiadającym tego numeru przy dokonaniu czynności zameldowania lub składania wniosku o wydanie dowodu osobistego,
- występowanie o nadanie numeru PESEL na wniosek dla osób obowiązanych na podstawie odrębnych przepisów do posiadania numeru PESEL,
- zastrzeganie i cofanie zastrzeżenia numeru PESEL,
- sporządzanie wykazów imiennych uprawnionym podmiotom,
- prowadzenie i aktualizacja rejestru wyborców,
- sporządzanie meldunków kwartalnych z rejestru wyborców,
- sporządzanie spisów wyborców i spisów dodatkowych zgodnie z obwodami głosowania, wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
- udostępnianie danych i wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców, z Rejestru Dowodów Osobistych i rejestru PESEL,
- realizacja wniosków o wydanie dowodów osobistych,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach dowodów osobistych (odmowa wydania dowodu, stwierdzenie nieważności dowodu),
- przyjmowanie zgłoszeń o utracie i zniszczeniu dowodów osobistych, wydawanie zaświadczeń,
- tworzenie warunków ustalania kodów (numerów PIN) przez posiadaczy dowodów osobistych w celu użycia certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania oraz certyfikatu podpisu osobistego,
- zawieszanie i cofanie zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodów osobistych,
- wydawanie dowodów osobistych i przekazywanie posiadaczom dowodów zabezpieczonych dokumentów z kodem PUK,
- udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
- zlecanie innym gminom usunięcia niezgodności w bazie PESEL i RDO,
- obsługa obywateli Ukrainy przybyłych do Polski w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy w zakresie określonym przepisami ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w zakresie ich rejestracji w rejestrze PESEL;
- W zakresie wyborów:
- aktualizacja Centralnego Rejestru Wyborców,
- dokonywanie czynności potwierdzających warunki stałego zamieszkania osób wnioskujących o wpisanie do stałego obwodu do głosowania,
- wydawanie decyzji o ujęciu lub odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania,
- prowadzenie działań informacyjnych o możliwości wpisania się na własny wniosek do stałego obwodu głosowania w przypadku zgłoszenia wymeldowania z miejsca pobytu stałego bądź w przypadku zgłoszenia jedynie zameldowania na pobyt czasowy,
- prowadzenie postępowań sprawdzających wyborców w centralnym Rejestrze Wyborców,
- sporządzanie i aktualizacja spisów wyborców, w tym dopisywanie oraz skreślanie osób w spisie oraz zawiadamianie gmin o dopisaniu lub skreśleniu wyborcy,
- udostępnianie spisów wyborców, przyjmowanie reklamacji do spisu na nieprawidłowości w spisie, wykładanie spisu wyborców przed wyborami w urzędzie oraz powiadamianie o tym fakcie wyborców,
- wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
- sporządzanie pełnomocnictw do głosowania.
mgr Lucyna Macełko
Kierownik USC
Pok. Nr 12, tel. 89 755 39 06
mgr Emilia Pieniak
Zastępca Kierownika USC
Pok. Nr 12, tel. 89 755 39 06
mgr Krystyna Machniewicz
Inspektor
Pok. Nr 12, tel. 89 755 39 06