Wersja nieobowiązująca z dnia
Urząd Stanu Cywilnego
Kierownik: Lucyna Macełko
Z-ca Kierownika USC: Emilia Pieniak
Siedziba: 11-440 Reszel, ul.Rynek 24
Telefon kontaktowy: (89) 755 39 06
E-mail: usc@gminareszel.pl
Godziny urzędowania: pon.-pt., godz. 7:30 - 15:30
Do zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego w szczególności należy:
- W zakresie spraw należących do kompetencji Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego należy wykonywanie czynności biurowych o charakterze faktycznym, przygotowanie dokumentów oraz pism urzędowych obejmujących w szczególności:
- rejestracje urodzeń, małżeństw i zgonów mających miejsce na terenie gminy Reszel,
- odtwarzanie aktów stanu cywilnego,
- wpisywanie treści aktu stanu cywilnego sporządzonego zagranicą do rejestru stanu cywilnego,
- wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego i zaświadczeń o dokonanych w rejestrze stanu cywilnego wpisach lub ich braku, prowadzenie ewidencji wydanych odpisów,
- wydawanie zaświadczeń o zaginięciu lub zniszczeniu księgi stanu cywilnego,
- prostowanie w aktach stanu cywilnego oczywistego błędu pisarskiego,
- występowanie do sądu w sprawach unieważnienia, sprostowania lub ustalenia treści aktu stanu cywilnego,
- prowadzenie spraw związanych z zawarciem związku małżeńskiego:
- cywilnego: zgromadzenie wymaganych dokumentów, przyjęcie oświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa, wyborze nazwiska jakie mają nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa, wyznaczenie terminu i uroczyste przyjęcie oświadczenia, sporządzenie aktu małżeństwa i jego odpisu,
- konkordatowego: przyjęcie zapewnienia, zgromadzenie wymaganych dokumentów i wydanie stosownego zaświadczenia, odebranie zaświadczenia od strony kościelnej, sporządzenie aktu małżeństwa i jego odpisu,
- przyjmowanie oświadczeń woli o uznaniu ojcostwa nadaniu dziecku nazwiska męża matki,
- prowadzenie rejestru oświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- organizowanie uroczystości związanych jubileuszem długoletniego pożycia małżeńskiego,
- wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
- wydawanie decyzji w sprawie zmiany imion i nazwisk,
- przenoszenie aktów stanu cywilnego z ksiąg do wersji elektronicznej rejestru stanu cywilnego.
- zwracanie się do sądu o rozstrzygnięcie wątpliwości czy małżeństwo może być zawarte,
- wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
- przechowywanie ksiąg stanu cywilnego, ich zabezpieczenie,
- prowadzenie archiwum akt stanu cywilnego,
- sporządzanie sprawozdań statystycznych w w/w. zakresie,
- Wydawanie i obsługa dowodów osobistych:
- przyjmowanie i weryfikacja wniosków o wydanie dowodów osobistych w postaci papierowej i elektronicznej,
- obsługa programu Rejestr Dowodów Osobistych (wprowadzanie dowodów osobistych do produkcji oraz ich wydawanie),
- przyjmowanie zgłoszenia utraty i uszkodzenia dowodów osobistych,
- prowadzenie całości dokumentacji związanej z wydawaniem dowodów osobistych, archiwizacja kopert dowodowych osób zmarłych.
- Udostępnianie na wniosek dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.
- Udostępnianie na wniosek danych w trybie jednostkowym z Rejestru Dowodów Osobistych.
- Sporządzanie sprawozdań statystycznych w w/w zakresie.
- Prowadzenie ewidencji ludności:
- zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy,
- orzekanie w sprawach zameldowania lub wymeldowania,
- prowadzenie postępowania wyjaśniającego,
- przeprowadzanie rozpraw administracyjnych,
- występowanie do sądu w celu wyznaczenia przedstawiciela dla osoby nieobecnej,
- sporządzanie protokołów, przeprowadzanie zeznań świadków i oględzin lokalu na potrzeby postępowań administracyjnych,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania stałego i czasowego,
- rozstrzyganie wątpliwości, co do charakteru pobytu,
- przyjmowanie zgłoszeń zameldowania i wymeldowania na pobyt stały i czasowy powyżej 3 m-cy, wyjazdu za granicę oraz zgłoszeń powrotu z wyjazdu poza granicę RP trwającego dłużej niż 6 miesięcy.
- Prowadzenie i aktualizacja:
- rejestru mieszkańców i zamieszkania cudzoziemców ,
- książek zameldowań: pobytów czasowych cudzoziemców
- Upowszechnianie numeru ewidencyjnego PESEL:
- występowanie z urzędu i na wniosek o nadanie numeru ewidencyjnego PESEL:
- osobie urodzonej na terytorium RP,
- obywatelowi polskiemu zamieszkałemu poza terytorium RP,
- przy zameldowaniu,
- na podstawie odrębnych przepisów.
- występowanie z urzędu i na wniosek o nadanie numeru ewidencyjnego PESEL:
- Udzielenie informacji adresowych - udzielane odpowiedzi na wnioski o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, przygotowywanie projektów decyzji o odmowie udostępniania danych osobowych.
- Wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu stałym i czasowym /aktualnym, i archiwalnym/.
- Udzielanie właściwym dyrektorom szkół informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci w wieku od 3 do 18 lat,
- Prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,
- Sporządzanie i aktualizacja spisu wyborców, wydawanie zaświadczeń, pełnomocnictw i in. dokumentów w tym zakresie.
- Wprowadzanie danych i ich aktualizacja w rejestrach państwowych
- Sporządzanie sprawozdań statystycznych w w/w zakresie.