Sekretarz
mgr Urszula Sawa
Tel. (89) 755 39 03
Zadania Sekretarza Gminy
- W zakresie organizacji pracy Urzędu Gminy
- zapewnienie właściwej oraz zgodnej z przepisami organizacji pracy Urzędu Gminy, w tym:
- przygotowywanie projektów Regulaminu organizacyjnego, projektów jego zmian uzasadnionych zmianą obowiązujących przepisów oraz potrzebami organizacyjnymi Urzędu,
- przygotowywanie projektu regulaminu pracy oraz projektów zmian tego regulaminu,
- przygotowywanie projektów:
- regulaminu wynagradzania pracowników,
- procedury naboru pracowników,
- regulaminu przeprowadzania służby przygotowawczej,
- regulaminu ocen pracowników,
- innych procedur i regulaminów wymaganych przepisami prawa oraz ich aktualizacja,
- przydzielanie zadań i aktualizacja zakresów czynności pracowników w miarę potrzeb
- koordynacja działań komórek organizacyjnych w zakresie organizacji pracy,
- organizacja szkoleń wewnętrznych pracowników,
- przedkładanie Burmistrzowi propozycji działań usprawniających pracę Urzędu Gminy
- zapewnienie właściwej oraz zgodnej z przepisami organizacji pracy Urzędu Gminy, w tym:
- W zakresie realizacji zadań Burmistrza jako organu wykonawczego Gminy
- prowadzenie głównego rejestru zarządzeń Burmistrza oraz zapewnienie ich właściwego wewnętrznego obiegu w Urzędzie,
- przygotowywanie upoważnień do wydawania w imieniu Burmistrza decyzji z zakresu administracji publicznej oraz prowadzenie centralnego rejestru tych upoważnień,
- przygotowywanie pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza, w tym pełnomocnictw procesowych oraz prowadzenie centralnego rejestru tych pełnomocnictw,
- przygotowywanie sprawozdań z działalności Burmistrza między sesjami
- prowadzenie spraw powierzonych przez Burmistrza do realizacji na mocy odrębnych upoważnień i pełnomocnictw,
- W zakresie spraw związanych z organizacją funkcjonowania jednostek pomocniczych i organizacyjnych Gminy, w tym:
- prowadzenie dokumentów dotyczących Statutu Gminy ,
- prowadzenie zbiorów aktów prawnych o utworzeniu jednostek organizacyjnych i pomocniczych, ich statutów i regulaminów a także innych dokumentów regulujących organizację i działalność tych jednostek,
- analiza potrzeb w zakresie zmian statutów i regulaminów w związku ze zmianą przepisów,
- przygotowywanie projektów zmian statutów i regulaminów oraz projektów uchwał Rady w powyższym zakresie,
- analiza potrzeb w zakresie likwidacji, tworzenia, łączenia i podziału jednostek organizacyjnych Gminy oraz analiza potrzeb co do zakresu działania tych jednostek oraz zmian ich statutów (regulaminów) w związku ze zmianą przepisów, potrzebami organizacyjnymi Gminy i zgłoszonymi w tym zakresie wnioskami,
- W zakresie rozpatrywania i załatwiania skarg
- przyjmowanie interesantów w sprawach skarg na działania lub zaniechanie działania pracowników Urzędu Gminy w Reszlu
- prowadzenie rejestru skarg
- rozpatrywanie zasadności złożonej skargi
- przygotowanie projektu odpowiedzi o sposobie załatwienia skargi
- przedkładanie Burmistrzowi propozycji działań zapobiegawczych w stosunku do pracowników w przypadku uznania skargi za zasadną
- W zakresie kontroli zewnętrznych
- prowadzenie książki kontroli i dokumentacji kontroli zewnętrznych,
- koordynacja wykonania zaleceń i wniosków pokontrolnych
- przygotowywanie projektów odpowiedzi związanych z wykonaniem zaleceń i wniosków pokontrolnych w terminach przewidzianych przez organy nadzoru
- W zakresie kontroli wewnętrznych
- pełnienie funkcji koordynatora kontroli zarządczej w imieniu Burmistrza jako organu, bezpośredni nadzór nad systemem kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy i w jednostkach organizacyjnych Gminy
- sporządzanie dokumentacji wymaganej przepisami w zakresie kontroli zarządczej w Urzędzie Gminy ,
- sporządzanie harmonogramu i przeprowadzanie kontroli wewnętrznych w komórkach organizacyjnych Urzędu i w jednostkach organizacyjnych Gminy
- przeprowadzanie kontroli w zakresie: przestrzegania ustaw i przepisów prawa obowiązujących w jst, w szczególności: kodeksu postępowania administracyjnego, Instrukcji kancelaryjnej, ochrony danych osobowych itp.
- W zakresie organizacji i przeprowadzania wyborów i referendów ogólnokrajowych i lokalnych
- Wykonywanie zadań w zakresie organizacji wyborów i referendów działając w imieniu Burmistrza jako organu we współpracy z urzędnikiem wyborczym,
- przygotowywanie dokumentów związanych z podziałem Gminy na okręgi wyborcze i obwody głosowania,
- zapewnienie i zabezpieczenie obsługi technicznej, organizacyjnej i informatycznej komisji wyborczych w wyborach i referendach
- przygotowywanie lokali wyborczych – siedzib obwodowych komisji wyborczych do przeprowadzenia wyborów i referendów, w tym wyposażanie w niezbędne urządzenia i materiały
- planowanie i rozliczanie wydatków finansowych związanych z wyborami,
- nadzór na prawidłowością przebiegu wyborów i referendów w Gminie Reszel
- przekazywanie dokumentacji archiwalnej oraz wykonywanie innych zadań zleconych przez PKW i Komisarza Wyborczego w Olsztynie
- W zakresie ochrony danych osobowych
- koordynacja prac z zakresu ochrony danych osobowych, w tym współdziałanie z Inspektorem Ochrony Danych
- przygotowywanie projektów dokumentów związanych z organizacją ochrony danych osobowych ( Polityka Bezpieczeństwa Informacji, Instrukcje, regulaminy itp.) i ich aktualizacja
- prowadzenie rejestrów zbiorów danych osobowych gromadzonych, przetwarzanych i przechowywanych w Urzędzie Gminy w Reszlu i jego aktualizacja,
- zgłaszanie zbiorów do rejestracji do Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadkach wymaganych przepisami prawa w tym zakresie,
- przygotowywanie upoważnień do dostępu do zbiorów danych osobowych przetwarzanych i przechowywanych w Urzędzie Gminy w Reszlu,
- kontrola z zakresie przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w Urzędzie Gminy i w jednostkach organizacyjnych Gminy,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w Urzędzie Gminy w Reszlu
- W zakresie ochrony informacji niejawnych
- pełnienie funkcji Pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Gminy w Reszlu
- opracowywanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Gminy, w tym w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji;
- prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających oraz wydawanie poświadczeń bezpieczeństwa,
- przygotowywanie upoważnień dla pracowników do dostępu do informacji niejawnych w Urzędzie Gminy w Reszlu,
- prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w Urzędzie Gminy albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,
- zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w Urzędzie Gminy w Reszlu
- współdziałanie ze służbami i instytucjami uprawnionymi do prowadzenia poszerzonych postępowań sprawdzających, kontrolnych postępowań sprawdzających w stosunku do pracowników Urzędu
- nadzór nad funkcjonowaniem „pionu ochrony” w Urzędzie Gminy w Reszlu
- W zakresie dostępu do informacji publicznej
- organizowanie i koordynowanie zapewnienia dostępu do informacji publicznej dotyczącej działalności Gminy i jej organów zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej,
- zapewnienie aktualizacji Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Reszel, w systemie informatycznym, zgodnie z przepisami o dostępie do informacji publicznej i ustawie o BIP
- prowadzenie ewidencji / rejestru wniosków o udzielenie informacji publicznej wpływających do Urzędu Gminy.
- Inne zadania realizowane przez pracownika:
- nadzór nad wykonywaniem obowiązków służbowych pracowników zatrudnionych w komórce organizacyjnej Urzędu Gminy – Dział Administracyjno-Prawny,
- współdziałanie z radcą prawnym Urzędu Gminy w zakresie spraw sądowych w sądach powszechnych i administracyjnych, których Gmina Reszel jest stroną,
- prowadzenie rejestru rozstrzygnięć organów nadzoru dotyczących uchwał Rady, oraz odrębnego zbioru tych rozstrzygnięć,
- pełnienie funkcji koordynatora statystyki publicznej w Urzędzie Gminy , w tym nadzór nad terminowym przekazywaniem sprawozdań, nadawanie uprawnień i przypisywanie odpowiedzialności w systemie sprawozdawczości statystyki publicznej GUS,
- załatwianie spraw wynikających z Kodeksu cywilnego w zakresie: sporządzania testamentów allograficznych (spisywania oświadczeń woli),
- prowadzenie spraw z zakresu zbiórek publicznych i zgromadzeń publicznych, w szczególności:
- rozpatrywanie wniosków i przygotowywanie projektów pozwoleń oraz decyzji w sprawie cofania zezwoleń,
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem zgromadzeń i zbiórek publicznych oraz nad sposobem wykorzystania drogą zbiórki publicznej uzyskanych środków,
- prowadzenie wymaganych przepisami rejestrów
- sprawowanie nadzoru nad zgromadzeniami.
- potwierdzania zgodności dokumentów z oryginałami
- planowania, zakupu i wyposażania pracowników i pomieszczeń Urzędu w środki techniczne, sprzęt i wyposażenie niezbędne do właściwego wykonywania obowiązków, w miarę posiadanych środków finansowych
- podejmowanie działań w zakresie zapewnienia zgodności systemów informatycznych i ich zabezpieczeń
- nadzór nad pracą stażystów i praktykantów w Urzędzie Gminy
- przygotowywanie protokołów kasacji i zdjęcia ze stanu majątku urządzeń i in. materiałów wykorzystywanych w bieżącej działalności Urzędu,
- organizowanie i prowadzenie narad, zebrań i szkoleń wewnętrznych dla pracowników Urzędu,
- prowadzenie bieżących spraw na zlecenie Burmistrza,
- uczestnictwo w komisjach powoływanych przez Burmistrza do określonych zadań,
- realizacja innych zadań zleconych do wykonania przez Kierownictwo Urzędu,
- planowanie i sprawozdawczość z zakresu prowadzonych spraw na stanowisku, w tym sprawozdania z realizacji budżetu gminy w terminach ustalonych.
Wyciąg z Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy w Reszlu
§ 11. 1. Sekretarz wykonuje zadania i realizuje kompetencje w zakresie określonym przez Burmistrza z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Do zadań Sekretarza należy koordynowanie realizacji zadań i przepisów:
- w zakresie przestrzegania w Urzędzie Kodeksu postępowania administracyjnego: kontrola wewnętrzna w zakresie prawidłowości przygotowywania przez pracowników projektów decyzji administracyjnych, prowadzenie szkoleń wewnętrznych,
- w zakresie przestrzegania w Urzędzie Instrukcji Kancelaryjnej: kontrola wewnętrzna oraz prowadzenie szkoleń wewnętrznych w powyższym zakresie,
- w zakresie ustawy o ochronie danych osobowych: nadzór i zapewnienie realizacji obowiązujących w tym zakresie przepisów w Urzędzie we współpracy z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych.
3. Do zadań Sekretarza należy nadzór i koordynacja wykonania zadań wynikających z przepisów:
- ustawy o pracownikach samorządowych,
- ustawy o dostępie do informacji publicznej,
- ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych,
- ustawy Kodeks postępowania administracyjnego , w szczególności dotyczących załatwiania skarg i wniosków,
- załatwianie spraw wynikających z Kodeksu cywilnego w zakresie: sporządzania testamentów (spisywania oświadczeń woli), potwierdzania zgodności dokumentów z oryginałami,
- ustawy o ochronie informacji niejawnych,
- ustawy Kodeks wyborczy
- ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa,
- ustawy o petycjach,
- ustawy o statystyce publicznej
4. Sekretarz, na mocy odrębnych upoważnień i pełnomocnictw jest:
- Pełnomocnikiem ochrony informacji niejawnych,
- Pełnomocnikiem ds. wyborów,
- Koordynatorem kontroli zarządczej.
5. Sekretarz Gminy zapewnienia realizację zadań Burmistrza jako organu wykonawczego Gminy poprzez:
- prowadzenie głównego rejestru zarządzeń Burmistrza oraz zapewnienie ich właściwego wewnętrznego obiegu w Urzędzie,
- przygotowywanie upoważnień do wydawania w imieniu Burmistrza decyzji z zakresu administracji publicznej oraz prowadzenie centralnego rejestru tych upoważnień,
- przygotowywanie pełnomocnictw udzielanych przez Burmistrza, w tym pełnomocnictw procesowych oraz prowadzenie centralnego rejestru tych pełnomocnictw,
- przygotowywanie sprawozdań z działalności Burmistrza między sesjami.
6. Sekretarz Gminy zapewnia właściwą oraz zgodną z przepisami i niniejszym Regulaminem organizację pracy Urzędu, w tym:
- przygotowuje projekty Regulaminu organizacyjnego, oraz projekty jego zmian uzasadnionych zmianą obowiązujących przepisów oraz potrzebami organizacyjnymi Urzędu,
- przygotowuje projekty regulaminu pracy oraz projekty zmian tego Regulaminu,
- przygotowuje projekty regulaminów i procedur wewnętrznych wymaganych przepisami prawa oraz ich aktualizacje,
- zapewnia zgodność zakresów czynności pracowników z postanowieniami Regulaminu,
- koordynuje działania komórek organizacyjnych w zakresie organizacji pracy,
- organizuje szkolenia wewnętrzne pracowników,
- koordynuje realizację zaleceń wynikających z kontroli wewnętrznych i zewnętrznych,
7. Sekretarz gminy w celu zapewnienia zgodności systemów informatycznych i ich zabezpieczeń wydaje zgodę za zakup sprzętu komputerowego, oprogramowania, drukarek oraz wszelkich materiałów eksploatacyjnych.
8. Sekretarz gminy decyduje o przeniesieniach sprzętu komputerowego między stanowiskami pracy.
9. Sekretarz gminy nadzoruje pracę stażystów i praktykantów - sprawuje nad nimi opiekę, przydziela im zakres zadań i obowiązków bezpośrednio lub może wyznaczyć do tego celu innego pracownika Urzędu.
10. Sekretarz gminy wydaje zgodę na pozostanie pracownika lub innych osób w Urzędzie po godzinach pracy.
11. Podczas nieobecności Sekretarza jego obowiązki pełni wyznaczony pracownik Działu Administracyjno-Prawnego, z wyłączeniem zadań Sekretarza jako pełnomocnika Burmistrza.
§ 12. Sekretarzowi Gminy bezpośrednio podlegają:
- Dział Administracyjno-Prawny
- Pion ochrony informacji niejawnych.