Uchwała Nr LXXXVIII/558/2024 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 27 marca 2024 roku w sprawie: ustalenia wysokości oraz zasad wypłacania diet i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej w Reszlu oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – Sołtysom Sołectw Gminy Reszel
Informacje dodatkowe:
Uchwała Nr LXXXVIII/558/2024
Rady Miejskiej w Reszlu
z dnia 27 marca 2024 roku
w sprawie: ustalenia wysokości oraz zasad wypłacania diet i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej w Reszlu oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – Sołtysom Sołectw Gminy Reszel
Na podstawie art. 25 ust. 4, ust. 6 i ust.8, art. 37b ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. – o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r., poz. 40 z późn.zm),w związku z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie maksymalnej wysokości diet przysługujących radnemu gminy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1974) - oraz Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 11 lutego 2003 roku w sprawie zmiany rozporządzenia w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowych radnych gminy. U. z 2003 r.,nr.33 poz. 280z późn.zm) oraz § 44 pkt 3 Uchwały Nr XXXI/189/2001 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 29 czerwca 2001 roku w sprawie: uchwalenia Statutu Gminy Reszel ( Dz. Urz. Woj. W-M z 2001 r. Nr 72, poz. 1169, z późn.zm)
uchwala się, co następuje:
§ 1. Podstawą naliczania wysokości diet radnym Rady Miejskiej w Reszlu i przewodniczącym organu wykonawczego jednostek pomocniczych – Sołtysów Sołectw Gminy Reszel jest 50% 2,4-krotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw.
§ 2.
- Radnym Rady Miejskiej przysługują diety miesięczne w następujących wysokościach:
- Przewodniczącemu Rady Miejskiej - 100% podstawy
- Zastępcy Przewodniczącego Rady Miejskiej - 80% podstawy
- Radnemu będącemu Przewodniczącym Komisji Rady - 70% podstawy
- Radnemu będącemu członkiem jednej lub dwóch Komisji Rady - 60% podstawy
- Radnemu będącemu członkiem komisji doraźnej - 10% podstawy za czas pracy w komisji
- W przypadku radnych będących jednocześnie
- członkiem więcej niż jednej komisji stałej Rady Miejskiej
lub - przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego Komisji Stałej Rady Miejskiej
lub - przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego Rady Miejskiej radnemu przysługuje jedna dieta w wysokości najwyższej z możliwych, wymienionych § 2 ust. 1.
- członkiem więcej niż jednej komisji stałej Rady Miejskiej
- Wysokość diety radnego oblicza się proporcjonalnie do rzeczywistego okresu sprawowania mandatu w danym miesiącu, w przypadkach:
- w miesiącu, w którym rozpoczyna się lub upływa kadencja Rady Miejskiej w Reszlu
- uzyskania mandatu w trakcie kadencji,
- stwierdzenia wygaśnięcia mandatu,
- zmiany funkcji pełnionej przez radnego w trakcie miesiąca.
§ 3.
- Przysługujące Radnym diety będą wypłacane z budżetu gminy każdorazowo do dnia 10 następnego miesiąca, na podstawie listy obecności na Sesjach i posiedzeniach Komisji.
- Wysokość diety należnej za cały miesiąc podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
§ 4.
- Diety, określone w § 2 ulegają obniżeniu o:
- 20% – za nieobecność na posiedzeniu komisji, której jest członkiem
- 30%– za nieobecność na sesji.
- 10% - za opuszczenie przez radnego Sesji Rady przed jej zakończeniem, stwierdzone zapisem w protokole sesji z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
- Wysokość potrąceń, o których mowa w ust. 1 nie może wynieść więcej niż 50% należnej miesięcznej diety.
- Nie ulega obniżeniu dieta w przypadku nieobecności spowodowanej: oddelegowaniem radnego w celu reprezentowania przez radnego Rady Miejskiej w Reszlu.
- Radni potwierdzają swoją obecność podczas obrad sesji i posiedzeń komisji Rady Miejskiej w Reszlu podpisem na liście obecności.
- Przez obecność radnego, o której mowa w ust.4 rozumie się uczestnictwo w całym przebiegu obrad lub posiedzenia - zgodnie z przyjętym porządkiem.
§ 5.
- Należności przysługujące z tytułu podróży służbowych radnych na obszarze kraju oraz poza jego granicami regulowane są odrębnymi przepisami.
- Termin i miejsce wykonywania zadania oraz miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej określa Przewodniczący Rady Miejskiej w poleceniu wyjazdu służbowego.
- Jako osobę uprawnioną do podpisywania delegacji służbowej Przewodniczącego Rady wyznacza się Wiceprzewodniczącego Rady.
§ 6.
- W przypadku podróży służbowej radnego pojazdem samochodowym nie będącym własnością gminy, radnemu przysługuje zwrot kosztów przejazdu wg maksymalnych stawek za 1 kilometr przebiegu, określanych w Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 roku w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. Nr 27, poz. 271 z późn. zm).
- Zgodę na przejazd pojazdem samochodowym niebędącym własnością gminy wyraża każdorazowo Przewodniczący Rady Miejskiej .
§ 7.
- Sołtysom sołectw gminy Reszel ustala się miesięczną dietę w wysokości 20% podstawy.
- W razie sprawowania funkcji sołtysa przez niepełny miesiąc kalendarzowy, dietę wypłaca się w wysokości proporcjonalnej do liczby dni pełnienia funkcji sołtysa.
- Sołtys zobowiązany jest każdorazowo powiadomić pisemnie w formie oświadczenia Burmistrza Reszla o okresie, w którym nie wykonywał funkcji. W takim przypadku dieta, o której mowa w ust. 1 ulega zmniejszeniu proporcjonalnie do okresu, w którym sołtys nie wykonywał swoich obowiązków.
- W przypadku, gdy czasowe niewykonywanie czynności związanych z pełnioną funkcją sołtysa trwa pełny miesiąc, dieta za dany miesiąc nie przysługuje.
§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Reszla.
§ 9. Traci moc Uchwała Nr III/41/2018 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 18 grudnia 2018 roku w sprawie: ustalenia wysokości oraz zasad wypłacania diet i zwrotu kosztów podróży służbowych radnym Rady Miejskiej w Reszlu oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – Sołtysom Sołectw Gminy Reszel.
§ 10. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.