Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego zupełnego, skróconego, wielojęzycznego
Osoba kontaktowa |
Kierownik USC, Z-ca Kierownika USC |
Miejsce załatwienia |
Urząd Gminy /USC pok. nr 12, piętro 1/ lub dowolny Urząd Stanu Cywilnego |
Telefon kontaktowy |
tel. (89) 755 39 06 |
Termin i sposób załatwienia |
Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego, dokonuje on przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. Jeżeli wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia, został złożony do kierownika urzędu stanu cywilnego, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego dokonuje się w terminie umożliwiającym wydanie odpisu w ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku. |
Miejsce odbioru |
Urząd Gminy /USC pok.nr 12, piętro 1/ |
Wymagane Dokumenty |
|
Czas realizacji |
- wniosek składany osobiście /formularz do wypełnienia na miejscu/ - załatwiany na bieżąco od poniedziałku do piątku w godz. 7.30-15.00 |
Opłaty |
Zwolnienia z opłaty skarbowej określone są w ustawie z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. 2020, poz.11546) Jeżeli czynność podlega opłacie skarbowej należy ją wnieść na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Reszlu:
Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy dostarczyć do USC wraz z wnioskiem. |
Tryb odwoławczy |
Od decyzji, odmawiającej wydania odpisu, wydanej przez Kierownika USC Reszlu, przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, za pośrednictwem kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia. |
Inne informacje |
Rodzaje odpisów aktów stanu cywilnego:
Osobą uprawnioną do uzyskania odpisu aktu lub zaświadczenia jest:
Odpisy i zaświadczenie wydaje się również na wniosek:
Odpis aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie w formie dokumentu elektronicznego Odpisy aktu stanu cywilnego lub zaświadczenie wydane w formie dokumentu elektronicznego, czyli pliki elektroniczne, są podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, który potwierdza autentyczność tego dokumentu, dlatego też może on być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej (w sprawach prowadzonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej), gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego. W przypadku wydrukowania takiego odpisu, traci on walor dokumentu urzędowego i nie będzie mógł być np. załącznikiem do wniosku składanego w formie papierowej. Nie można posługiwać się (wprowadzać do obrotu prawnego) wydrukowanym odwzorowaniem graficznym tego dokumentu. Odpis wydany w formie dokumentu elektronicznego, opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu, przesyłany jest wnioskodawcy na skrzynkę na platformie ePUAP. Wielojęzyczne odpisy skrócone można uzyskać tylko w postaci papierowej. Od 21 kwietnia 2020 r. odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu można uzyskać od ręki w wersji elektronicznej. Jest to możliwe po spełnieniu 3 warunków:
Dokument jest generowany bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie automatycznie przesyłany na skrzynkę wnioskodawcy Mój Gov. https://bip-v1-files.idcom-jst.pl/sites/3080/bip_sprawy/468/elektroniczny_odpis_infromacja.pdf |
Podstawa prawna |
|
Wnioskowanie online o odpis aktu stanu cywilnego
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-odpis-aktu-stanu-cywilnego-urodzenia-malzenstwa-zgonu