Uchwała Nr LXIX/469/2023 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 23 lutego 2023 roku w sprawie: zmiany uchwały Nr XIX/138/2019 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie: Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Reszel.
Informacje dodatkowe:
Uchwała Nr LXIX/469/2023
Rady Miejskiej w Reszlu
z dnia 23 lutego 2023 roku
w sprawie: zmiany uchwały Nr XIX/138/2019 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie: Regulaminu utrzymania czystości i porządku w Gminie Reszel.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2023 r. poz.40 z późn.zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2022 r. poz. 2519 z ze.zm), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego
uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. W regulaminie utrzymania czystości i porządku w Gminie Reszel, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XIX/138/2019 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 19 grudnia 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Warmińsko-Mazurskiego z 2020 r. poz. 54) wprowadza się następujące zmiany:
- § 1 pkt 1) ppkt a) otrzymuje brzmienie:
„a) prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych: papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła i opakowań wielomateriałowych, powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych oraz zużytych opon i odpadów biodegradowalnych; - § 2 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
„ 11. Nieczystościach ciekłych - zgodnie z treścią ustawy należy przez to rozumieć ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych lub osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.” - w § 2 dodaje się pkt 26 o treści:
"26. Odpadach budowlanych i rozbiórkowych - należy przez to rozumieć odpady powstałe podczas robót budowlanych.” - § 8 ust 1 pkt 4) otrzymuje brzmienie:
„4) selektywnie zebrane frakcje odpadów: przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe, itd.), zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, tekstyliów, odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych; można dostarczyć nieodpłatnie do selektywnego punktu gromadzenia odpadów lub wyznaczonych punktów zbiórki;” - w § 8 ust 1 pkt 5) otrzymuje brzmienie:
„5) odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych winny być gromadzone w przystosowanym do tego typu odpadów pojemniku/kontenerze/worku. Właściciel nieruchomości ma obowiązek odpowiednio wcześniej zamówić taki pojemnik/kontener/worek u przedsiębiorcy i zlecić usługę wywozu i utylizacji tego typu odpadów.” - Rozdział 5 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 5
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§ 12.- Ustala się minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
L.p.
Rodzaj odpadów
komunalnych
Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie wielorodzinnej
Nieruchomości zamieszkałe w zabudowie jednorodzinnej
i zagrodowej
Nieruchomości niezamieszkałe, na których
powstają odpady komunalne, w tym wykorzystywane sezonowo
Odpady zbierane selektywnie
1
Szkło
1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
2
Metale i tworzywa
sztuczne
1 raz na dwa tygodnie
1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
3
Papier
1 raz na dwa tygodnie
1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
4
Bioodpady
1 raz na tydzień
1 raz na dwa tygodnie, przy czym w m-cach XI-III 1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
5
Popiół
1 raz na dwa tygodnie
1 raz w miesiącu
1 raz w miesiącu
6
Zmieszane odpady
komunalne
1 raz na tydzień
1 raz na dwa tygodnie
1 raz w miesiącu
Odpady z terenów przeznaczonych do użytku publicznego (chodniki, przystanki, place zabaw itp.)
1 raz na tydzień lub wg potrzeb
Cmentarze
1 raz na dwa tygodnie lub wg potrzeb
7
Odpady wielkogabarytowe
a)bezpośrednio z nieruchomości - w terminach wyznaczonych harmonogramem
b)w punkcie selektywnej zbiórki - nieodpłatnie - całorocznie
8
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
a)bezpośrednio z nieruchomości - w terminach wyznaczonych harmonogramem
b) w punkcie selektywnej zbiórki - nieodpłatnie - całorocznie
9
Przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie
i akumulatory oraz zużyte opony
a)w punktach usytuowania pojemników w terminach wyznaczonych harmonogramem
b)w punkcie selektywnej zbiórki - nieodpłatnie - całorocznie
- . Do zbierania okresowo zwiększonej ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników mogą być używane odpowiednio oznaczone worki z tworzyw sztucznych, udostępniane przez przedsiębiorcę, któremu powierzono realizację zadań z zakresu odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
- Właściciele nieruchomości niezamieszkałych przy wykonywaniu obowiązku zbierania i pozbywania się odpadów komunalnych powstałych na terenie tych nieruchomości, są zobowiązani do zawarcia stosownej umowy z uprawnionym podmiotem, a także do przechowywania i okazywania osobom upoważnionym do kontroli aktualnej umowy i dowodów potwierdzających usługę wywozu”.
- Ustala się minimalną częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości:
-
Rozdział 6 otrzymuje brzmienie:
" Rozdział 6.
Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie nieczystości ciekłych
§ 13.
1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego oraz osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków, nie rzadziej niż wynika to z pojemności zbiornika oraz ilości pobranej wody na cele bytowe, określonej na podstawie wskazań wodomierza lub norm zużycia wody, w terminach zapewniających właściwy stan sanitarno-porządkowy, z częstotliwością nie rzadziej niż jeden raz na pół roku.
2. Dopuszcza się zmniejszenie częstotliwości wywozów, określonej w ust. 1, w przypadku, gdy właściciel nieruchomości udokumentuje, iż w ciągu pół roku zużył mniej wody niż wielkość posiadanego zbiornika. W takim przypadku należy dokonywać wywozu nieczystości ciekłych ze zbiornika bezodpływowego w ilości zgodnej z ilością zużytej wody, ale nie rzadziej niż jeden raz na rok. W przypadku przydomowej oczyszczalni ścieków wywóz osadu z osadnika w instalacji zgodnie z instrukcją eksploatacji, ale nie rzadziej niż jeden raz na rok.
3. Właściciele nieruchomości przy opróżnianiu zbiorników bezodpływowych lub osadników
w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków są zobowiązani do zawarcia stosownej umowy z uprawnionym podmiotem, a także do przechowywania i okazywania osobom upoważnionym do kontroli aktualnej umowy i dowodów potwierdzających usługę wywozu.” -
dotychczasowy Rozdział 6 dotyczący Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku oznacza się odpowiednio jako „Rozdział 7”
-
dotychczasowy „Rozdział 7” oznacza się odpowiednio jako” Rozdział 8”
-
dotychczasowy „Rozdział 8” oznacza się odpowiednio jako” Rozdział 9”
-
dotychczasowy „Rozdział 9” oznacza się odpowiednio jako” Rozdział 10”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Reszla.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.