Wersja obowiązująca z dnia

Program odpracowania zaległości czynszowych z tytułu najmu lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego

§ 1.

  1. Program jest adresowany do osób korzystających z lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego Gminy Reszel, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej, zagrożonych utratą mieszkania w związku z zaległościami z tytułu opłat czynszowych.
  2. Program skierowany jest do osób, które nie mają zawartej umowy z Gminą Reszel na ratalną spłatę zadłużenia. Zamiana formy spłaty zadłużenia z finansowej na niepieniężną, możliwa jest po uprzednim rozwiązaniu zawartej umowy na spłatę ratalną zadłużenia i spełnieniu warunków o których mowa w ust. 4.
  3. Program ma na celu m.in.:
    1. wypracowanie nawyku regulowania należności z tytułu opłat czynszowych oraz wykazania gotowości do odpracowywania powstałych zaległości,
    2. zmniejszenie zadłużenia z tytułu korzystania z lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego gminy Reszel,
    3. ułatwienie regulowania zobowiązań z tytułu korzystania z lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego gminy Reszel osobom będącym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,
    4. wzmocnienie rodziny i jej zdolności do samodzielnego pokonywania trudności życiowych, 
    5. zapobieganie stygmatyzacji i degradacji społecznej a także bezdomności. 
  4. W programie może uczestniczyć osoba, posiadająca zadłużenie z tytułu opłat za korzystanie z lokalu wchodzącego w skład gminnego zasobu mieszkaniowego Gminy Reszel, w tym również gdy zadłużenie zostało stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądowym lub ugodą sądową, która spełnia niżej wymienione warunki:
    1. dochód miesięczny w gospodarstwie domowym dłużnika przeliczony na członka rodziny nie przekracza: 
      1. 200% najniższej emerytury ogłoszonej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – w gospodarstwie jednoosobowym, 
      2. 150% najniższej emerytury ogłoszonej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – w gospodarstwie wieloosobowym, 
    2. złożyła w Urzędzie gminy Reszel wniosek na druku stanowiącym załącznik nr 2,
    3. zawarła porozumienie stanowiące załącznik nr 3 do Programu, określające szczegółowe zasady odpracowania zadłużenia z tytułu opłat za korzystanie z lokalu gminnego.
  5. Z pomocy w ramach Programu mogą skorzystać osoby zamieszkujące na terenie gminy Reszel, z wyłączeniem:
    1. właścicieli lokali,
    2. osób mających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
    3. osób, w stosunku do których zapadł wyrok o eksmisję i któremu sąd nadał klauzulę wykonalności,
    4. weryfikacji wniosków pod względem formalnym dokonuje Komisja ds. realizacji programu odpracowania zadłużenia, powołana odrębnym zarządzeniem przez Burmistrza Reszla. Komisja ma prawo odmówienia zawarcia porozumienia z osobą zainteresowaną,
    5. przedmiotem jednostkowego porozumienia o spłatę zadłużenia może być zaległość z tytułu opłat nieprzekraczająca równowartości kwoty 10.000,00 zł, a termin realizacji porozumienia nie może być dłuższy niż 12 miesięcy od dnia jej zawarcia,
    6. wniosek w sprawie odpracowania zaległości może złożyć najemca dłużnik jednorazowo raz na trzy lata,
    7. miesięczne rozliczenie zatwierdzone przez Burmistrza Miasta lub osobę przez niego upoważnioną, stanowi podstawę do dokonania operacji zaksięgowania kwot odpracowanych,
    8. wykonanie przez dłużnika świadczenia zastępczego, bez zastrzeżeń Wierzyciela, po skalkulowaniu jego wartości pieniężnej, powoduje wygaśnięcie zobowiązania w wyliczonej wartości.
  6. Przedmiotem Programu jest wykonywanie przez dłużnika świadczeń innego rodzaju niż płatności pieniężne, zastępczo w zamian za zaległości czynszowe z tytułu korzystania z lokali wchodzących w skład gminnego zasobu mieszkaniowego gminy Reszel.
  7. Realizatorem programu jest Urząd Gminy Reszel, a partnerami po zawarciu stosownych porozumień mogą być gminne jednostki organizacyjne, spółki komunalne, oraz samorządowe instytucje kultury.

§ 2.

  1. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne. 
  2. Wartość świadczonych prac nie stanowi dochodu uczestnika programu. Do świadczenia prac stosuje się odpowiednio przepisy prawa cywilnego, o których mowa w art. 453 w związku z art. 659 K.C.
  3. Partnerzy programu będą mogli składać na bieżąco zapotrzebowanie na realizację konkretnych świadczeń określając liczbę osób do jej wykonania.
  4. Pomiędzy najemcą lokalu a Gminą Reszel zostaje zawarte porozumienie na wykonanie świadczenia zastępczego.
  5. Wykonanie świadczenia każdorazowo nadzorują i odbierają ich wykonanie upoważnieni pracownicy Urzędu Gminy Reszel lub jednostki, do których dłużnik został skierowany.
  6. Wykonanie zadania określonego w porozumieniu potwierdzane jest, w terminie do każdego pierwszego dnia roboczego następnego miesiąca, w formie Karty potwierdzenia wykonania świadczeń rzeczowych podpisanej przez kierownika jednostki, w której dłużnik świadczył czynności. Wzór karty potwierdzenia wykonania świadczeń rzeczowych określony jest w załączniku nr 5 do Programu.

§ 3.

  1. Rodzaj i charakter czynności powierzonych dłużnikom w ramach świadczeń rzeczowych określa załącznik nr 4 do niniejszego Programu. 
  2. W ramach zawartych umów wykonywane mogą być między innymi czynności porządkowe i usługowe na rzecz Gminy Reszel i podmiotów, o których mowa w § 1 ust. 7. 
  3. Świadczenie prac porządkowych lub naprawczych na zasadach określonych w Programie nie jest tożsame ze stosunkiem pracy, a wartość świadczonych prac nie stanowi dochodu uczestnika programu (dłużnika).
  4. Wartość świadczenia niepieniężnego wyliczona będzie jako iloczyn liczby przepracowanych godzin oraz stawki za 1 godzinę pracy. Za godzinę pracy rozumie się godzinę zegarową. 
  5. Wartość stawki za 1 godzinę pracy wyliczana jest w oparciu o wysokość wynagrodzenia minimalnego ustalonego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej w zaokrągleniu do 1 zł. Wartość stawki ulega zamianie każdorazowo po ogłoszeniu wysokości wynagrodzenia minimalnego przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
  6. Wartość świadczonych przez dłużnika prac pomniejsza wysokość jego zaległości czynszowej, w następującej kolejności: koszty sądowe i egzekucyjne, odsetki, należność główna. 
  7. Rozliczenie spłaty zadłużenia następuje na koniec każdego miesiąca pracy, na podstawie Karty potwierdzenia wykonywania świadczenia rzeczowego.

Załączniki