Burmistrz
mgr Marek Janiszewski
Tel. (89) 755 39 01
(wyciąg z ujednoliconego Statutu Gminy Reszel)
W realizacji zadań własnych Gminy, Burmistrz podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.
Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swojego Zastępcę bez konieczności uzyskiwania opinii Rady.
2/ określanie sposobu wykonywania uchwał,
3/ wykonywanie budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków publicznych w ramach realizacji budżetu,
4/ przedkładanie Radzie sprawozdań z realizacji polityki finansowej Gminy zgodnie z obowiązującymi terminami po zakończeniu roku budżetowego,
5/ decydowanie w sprawach zwykłego zarządu majątkiem Gminy w tym; gospodarowanie mieniem komunalnym, zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę, zaciągania pożyczek i kredytów krótkoterminowych oraz udzielanie pożyczek i poręczeń w wysokości nie przekraczającej wysokości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,
6/ zaciąganie innych zobowiązań do wysokości ustalonych przez Radę,
7/ decydowanie o wszczęciu i wdaniu się w spór przed właściwym sądem, cofnięcie pozwu oraz ustalenie warunków ugody,
8/ powoływanie komisji przetargowych w postępowaniu o zamówienie publiczne w realizacji zadań inwestycyjnych,
9/ zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
w tym kierowników komunalnych osób prawnych, podstawą zatrudnienia jest wyłonienie kandydata w drodze konkursu,
10/ udzielanie pełnomocnictw do zarządzania jednostkami organizacyjnymi Gminy, oraz wyrażanie zgody na dokonywanie przez Kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
11/ wydawanie przepisów porządkowych w przypadkach nie cierpiących zwłoki w formie zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej Sesji Rady,
12/ podawanie do publicznej wiadomości wykazu podatników, którym umorzono zaległości podatkowe z tytułu podatków i opłat zgodnie z dyspozycją ustawy o finansach publicznych,
13/ składanie wniosków o zwołanie Sesji Rady,
14/ stanowienie we wszystkich sprawach służących wykonywaniu zadań Gminy nie zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.Burmistrz pełni swoją funkcję etatowo za wynagrodzeniem ustalonym przez Radę Miejską, zmiana składników wynagrodzenia następuje każdorazowo w drodze uchwały.
b/ w sprawach z zakresu administracji rządowej należących do właściwości organów gminy, służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, chyba że ustawy szczególne stanowią inaczej.
§ 3.1 Urząd jest jednostką organizacyjną przy pomocy której Burmistrz wykonuje należące do jego kompetencji gminne zadania publiczne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania wynikające z porozumień zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego.
(...)
§ 9. 1. Burmistrzowi podlegają bezpośrednio:
1) Zastępca Burmistrza,
2) Sekretarz Gminy,
3) Skarbnik Gminy,
4) Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
5) Kierownik Działu Oświaty i Sportu,
6) Komendant Straży Miejskiej,
7) Samodzielne stanowisko ds. promocji gminy.
8) Samodzielne stanowisko ds. zarządzania kryzysowego i ochrony przeciwpożarowej
9) Radca prawny.
2. Burmistrz pełni nadzór nad :
1) Gimnazjum Nr 1 w Reszlu,
2) Szkołą Podstawową Nr 3 w Reszlu,