Zarządzenie Nr 165/2024 Burmistrza Reszla z dnia 12 grudnia 2024 r. w sprawie zasad i trybu informowania Burmistrza Reszla o zagrożeniach i zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie Gminy Reszel.
Informacje dodatkowe:
Zarządzenie Nr 165/2024
Burmistrza Reszla
z dnia 12 grudnia 2024 r.
w sprawie zasad i trybu informowania Burmistrza Reszla o zagrożeniach i zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie Gminy Reszel.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 z późn. zm.), w związku z art. 19 ust. 2 pkt l, art. 20 ust. 1 pkt 1-2, art. 20a i art. 21 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 122, z późn. zm.) oraz Zarządzenia Nr 403 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 6 grudnia 2024 r. w sprawie zasad i trybu informowania Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o zagrożeniach i zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie województwa warmińsko-mazurskiego,
zarządza się, co następuje:
§ 1. Informowanie Burmistrza Reszla o zagrożeniach i zdarzeniach kryzysowych zaistniałych na terenie Gminy Reszel odbywa się wyłącznie poprzez pracownika ds. zarządzania kryzysowego lub zawiadomienie bezpośrednio Burmistrza Reszla, przy wykorzystaniu danych kontaktowych stanowiących Załącznik Nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
§ 2. Ustala się katalog zagrożeń i zdarzeń kryzysowych, o których wystąpieniu należy niezwłocznie informować Burmistrza Reszla, obejmujący w szczególności:
- pożary średnie, duże,
- katastrofy komunikacyjne: drogowe, lotnicze,
- katastrofy budowlane,
- zagrożenia i zdarzenia chemiczne,
- katastrofy ekologiczne, w tym w środowisku wodnym,
- skażenia powietrza,
- zagrożenia i zdarzenia promieniotwórcze,
- zagrożenia powodziowe,
- zagrożenia spowodowane niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi,
- zagrożenia epidemiologiczne u ludzi,
- brak przydatności wody do spożycia,
- epizoocje u zwierząt,
- zdarzenia z udziałem zwierząt,
- zakłócenia w działaniu infrastruktury technicznej, w tym: zakłócenia w systemie elektroenergetycznym, telekomunikacyjnym, ciepłowniczym, wodnokanalizacyjnym, paliwowym, gazowym (w tym wybuchy butli z gazem),
- wykrycie niewybuchów i niewypałów,
- zbiorowe naruszenie porządku publicznego,
- niepokoje społeczne, protesty społeczne i zgromadzenia publiczne,
- imprezy masowe stwarzające potencjalne zagrożenie dla porządku publicznego,
- przewóz przez teren gminy substancji niebezpiecznych,
- zorganizowany przejazd kolumn pojazdów wojskowych,
- utrudnienia w ruchu drogowym i kolejowym,
- zagrożenia terrorystyczne,
- zagrożenia cyberbezpieczeństwa,
- zdarzenia hybrydowe,
- zdarzenia na wodzie,
- śmierć w wyniku utonięcia,
- śmierć w wyniku wychłodzenia,
- śmierć w wyniku zatrucia tlenkiem węgla,
- przestępstwa przeciwko organom administracji publicznej,
- nielegalną migrację ludności,
- inne zdarzenia mogące mieć wpływ na stan bezpieczeństwa państwa i województwa, powiatu i gminy.
§ 3. O zdarzeniach kryzysowych, o których mowa w § 2, informują bezzwłocznie:
- kierownicy jednostek organizacyjnych gminy,
- naczelnicy lub uprawnieni dowódcy jednostek OSP funkcjonujących na terenie gminy,
- kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Gminy w Reszlu,
- Komendant Straży Miejskiej,
- kierownicy podmiotów gospodarczych, administracji, służb, organizacji społecznych prowadzących działalność statutową na terenie gminy, nie wymienionych w pkt 1-4,
- instytucje wojskowe oraz jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, które obszarem swojej właściwości obejmują obszar Gminy Reszel.
§ 4. Informacje o zdarzeniach kryzysowych, w trybie doraźnym, telefonicznie, natychmiast po zaistnieniu zdarzenia przekazują podmioty, o których mowa w § 4 pkt 1-5.
§ 5.
- Informacje o wystąpieniu zagrożeń i zdarzeń kryzysowych wyszczególnionych w § 2 należy przekazywać Burmistrzowi Reszla poprzez pracownika ds. zarządzania kryzysowego Urzędu Gminy w Reszlu lub bezpośrednio Burmistrzowi Reszla, w trybie doraźnym – telefonicznie, natychmiast po zaistnieniu zdarzenia oraz w trakcie jego trwania, w skróconej formie.
- Pisemnie - w formie raportu doraźnego, na polecenie Burmistrza Reszla, według szczegółowych ustaleń, w trakcie trwania zagrożenia, lub po jego ustąpieniu.
§ 6. Informacje o zdarzeniach kryzysowych, do powiatowego i Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w trybie okresowym (raport dobowy) przekazuje pracownik ds. zarządzania kryzysowego Urzędu Gminy w Reszlu lub osoba wyznaczona przez Burmistrza Reszla.
§ 7. Informacje o zdarzeniach kryzysowych przekazywane pracownikowi ds. zarządzania kryzysowego lub bezpośrednio Burmistrzowi Reszla powinny zawierać:
- miejsce i czas zdarzenia kryzysowego,
- charakter i zasięg zdarzenia kryzysowego,
- przyczyny powstania zdarzenia kryzysowego,
- siły i środki ratownicze użyte w czasie akcji ratowniczej,
- prognozę skutków zdarzenia kryzysowego,
- wnioski dotyczące ewentualnego wsparcia działań ratowniczych przez Burmistrza Reszla,
- inne informacje dotyczące zdarzenia kryzysowego,
- dane personalne osoby przekazującej informacje, w tym nazwę służby lub instytucji, którą reprezentuje oraz numeru telefonu kontaktowego.
§ 8. Burmistrz Reszla może doraźnie wprowadzić inne zasady przekazywania informacji w miarę zaistniałych potrzeb.
§ 9. Organizację całodobowego obiegu informacji o sytuacjach kryzysowych na terenie gminy, określa i zapewnia Burmistrz Reszla.
§ 10. W przypadku wystąpienia strat w mieniu komunalnym i prywatnym, na skutek zdarzenia kryzysowego o charakterze klęski żywiołowej, Gmina Reszel informuje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o wstępnym rozmiarze strat oraz ich lokalizacji w ciągu 24 godzin od ich wystąpienia.
§ 11. Burmistrz Reszla przekazuje do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Warmińsko-Mazurskiego dane kontaktowe zgodnie z załącznikiem nr 2 do Zarządzenia Nr 403 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia 6 grudnia 2024 r. w sprawie zasad i trybu informowania Wojewody Warmińsko-Mazurskiego o zagrożeniach i zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie Gminy Reszel w terminie do 31 marca każdego roku.
§ 12. Traci moc Zarządzenie nr 24/2019 Burmistrza Reszla z dnia 13 lutego 2019 roku w sprawie: zasad i trybu informowania Burmistrza Reszla o zdarzeniach kryzysowych występujących na terenie Gminy Reszel.
§ 13. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.