Zarządzenie Nr 121/2024 Burmistrza Reszla z dnia 05 września 2024 roku w sprawie: założeń do projektu budżetu Gminy Reszel na 2025 rok.
Informacje dodatkowe:
Zarządzenie Nr 121/2024
Burmistrza Reszla
z dnia 05 września 2024 roku
w sprawie: założeń do projektu budżetu Gminy Reszel na 2025 rok.
Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 roku – o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) oraz Uchwały Nr XIII/102/2019 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 29 sierpnia 2019 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Reszel
zarządza się co następuje:
§ 1. Przyjmuje się założenia do projektu budżetu Gminy Reszel na 2025 rok.
- Założenia ogólne:
- Średnioroczny wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych zgodnie z założeniami do projektu budżetu państwa.
- Wzrost PKB zgodnie z założeniami do projektu budżetu państwa.
- Planowane minimalne wynagrodzenie na 2025 rok zgodnie z projektem rozporządzenia Ra-dy Ministrów w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r.
- Podstawa naliczenia odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych obowiązująca na dzień 01 lipca 2024 roku.
- Dochody
- Podatek rolny – wg ceny ogłoszonej przez GUS.
- Podatki i opłaty lokalne – zgodnie z ustaleniami przyjętymi do uchwalenia stawek podatków i opłat.
- Pozostałe dochody własne wg wielkości szacunkowej.
- Subwencja w wysokości podanej przez Ministerstwo Finansów.
- Udziały w podatkach – wg wysokości podanej przez Ministerstwo Finansów.
- Dotacje na zadania zlecone i własne – w wysokości podanej przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego.
- W przypadku braku danych wymienionych w pkt. 4, 5 i 6 do założeń projektu budżetu, należy przyjąć wielkości zakładane na dzień 01 stycznia 2024 roku.
- Wydatki
- Wydatki na zakup energii i innych mediów należy przyjąć z uwzględnieniem wskaźnika inflacji wynikającego z faktycznego wzrostu cen mediów na 2025 rok (tabele cenowe poszczególnych dostawców oraz informacji w sprawie wzrostu cen).
- Pozostałe wydatki rzeczowe należy przyjąć do projektu na poziomie planu wydatków zatwierdzonego na dzień 01 stycznia 2024 roku (zgodnie z uchwałą budżetową na 2024 rok ).
- Remonty i inwestycje przedstawić na oddzielnych arkuszach, podając:
- nazwę zadania,
- okres realizacji,
- planowane nakłady w poszczególnych okresach i łącznie,
- źródła finansowania.
- Kalkulację wynagrodzeń należy przygotować:
- dla pracowników samorządowych na podstawie wynagrodzeń obowiązujących w miesiącu wrześniu 2024 roku,
- dla nauczycieli – zgodnie z założeniami MEN, na podstawie wynagrodzeń obowiązujących w miesiącu wrześniu 2024 r.
- odrębnie należy opracować i przedłożyć kalkulację:
- odpraw emerytalnych i rentowych nauczycieli i pracowników samorządowych,
- nagród jubileuszowych,
- przeszeregowań pracowników,
- wzrostu wysługi lat,
- planowanego wzrostu wynagrodzeń pracowników samorządowych wynikającego ze zmiany minimalnego wynagrodzenia,
- przewidywanych zmian zatrudnienia w 2025 roku,
- kalkulację planowanego wzrostu wynagrodzeń nauczycieli na 2025 r. oraz planowanego dodatku uzupełniającego średnie wynagrodzenie nauczycieli.
- Rezerwy:
- ogólna – wysokość rezerwy ogólnej zostanie ustalona podczas opracowywania projektu budżetu na 2025 rok, zgodnie z art. 222 ust. 1 uofp,
- celowa w wysokości:
- planowanych odpraw pracowników samorządowych,
- celowa na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego, zgodnie z przepisami prawa.
- wydatki funduszu sołeckiego przyjmuje się do budżetu zgodnie z zatwierdzonymi przez Burmistrza Reszla wnioskami przedłożonymi przez sołectwa,
- wydatki Reszelskiego Budżetu Obywatelskiego (RBO) przyjmuje się na zadania wyłonione zgodnie z § 6 ust. 3 Regulaminu RBO.
§ 2.
- Projekt budżetu gminy należy przygotować w szczegółowości:
- dochody - dział, rozdział, paragraf;
- wydatki - dział, rozdział grupa paragrafów.
- Jednostki organizacyjne projekty budżetów przygotowują w szczegółowości:
- dochody - dział, rozdział, paragraf;
- wydatki - dział, rozdział grupa paragrafów, paragraf.
§ 3. Terminy i miejsce złożenia projektów planów finansowych, zadań i wniosków do budżetu:
- Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy, dyrektorzy szkół, dyrektorzy instytucji kultury ubiegający się o dotację oraz pracownicy Urzędu Gminy odpowiedzialni za realizację zadań przedkładają plany rzeczowe zadań oraz projekty planów w terminie do dnia 30 września 2024 roku.
- Pracownik Biura Rady Miejskiej przedkłada zatwierdzone do realizacji przez Burmistrza Reszla wnioski do funduszu sołeckiego w terminie do dnia 05 października 2024 roku.
- Przewodniczący Zespołu Koordynującego, powołanego przez Burmistrza Reszla do wykonywania czynności określonych Regulaminem RBO, przedkłada wykaz zadań, z podziałem na zadania inwestycyjne i bieżące, w terminie do dnia 08 października 2024 roku.
- Projekty planów finansowych, zadań i wniosków do budżetu przedkłada się w sekretariacie Urzędu Gminy w terminach określonych w ust. 1-3.
§ 4.
- Przygotowanie projektów planów finansowych na 2025 rok należy sporządzić zgodnie z wzorami stanowiącymi załączniki Nr 1, 2, 3, 3a, 3b, 4, 5, 6, 7 do niniejszego zarządzenia.
- Przygotowanie wykazu zadań RBO należy wykonać na wzorach określonych odrębnym zarządzeniem.
§ 5. Skarbnik gminy opracuje:
- Prognozę dochodów gminy do dnia 20.10.2024 roku.
- Prognozę długu w terminie do dnia 31.10.2024 roku.
§ 6. Przy sporządzaniu planów rzeczowo-finansowych jednostek organizacyjnych gminy oraz poszczególnych działów Urzędu Gminy, należy uwzględnić zapisy:
- Strategii Rozwoju Gminy Reszel,
- Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Reszel.
§ 7. Zarządzenie przedkłada się:
- Skarbnikowi Gminy.
- Kierownikom i Dyrektorom gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek kultury.
- Kierownikom działów i pracownikom samodzielnych stanowisk Urzędu Gminy w Reszlu.
- Przewodniczącemu Zespołu Koordynującego RBO.
§ 8. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty w Gminie Reszel.