Wersja obowiązująca z dnia

Uchwała Nr LXXVIII/516/2023 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 28 września 2023 roku w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

Informacje dodatkowe:

Uchwała Nr LXXVIII/516/2023
Rady Miejskiej w Reszlu
z dnia 28 września 2023 roku 

w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
 
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.), art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z poźń. zm.) oraz w wykonaniu § 3 ust. 2 pkt 2 uchwały nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków 

uchwala się, co następuje: 

§ 1.

  1. Z budżetu Gminy Reszel mogą być udzielane dotacje celowe na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel, które będą  realizowane w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, przyjętego uchwałą nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 roku. 
  2. Niniejsza uchwała nie narusza przepisów uchwały nr XXXIX/272/2017 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 29 czerwca 2017 roku w sprawie określenia zasad przyznawania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków usytuowanych na terenie Gminy Reszel.
  3. Przy udzielaniu dotacji stosuje się zasady jawności, otwartości i przejrzystości. 

§ 2. O udzielenie dotacji może ubiegać się podmiot posiadający tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, zwany dalej wnioskodawcą.

§ 3.

  1. Dotacja, o której mowa w § 1 może zostać udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku będącym przedmiotem wniosku złożonego w ramach naboru wniosków, które wnioskodawca zamierza wykonać zgodnie z przepisami Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. 
  2. Dotacja może obejmować nakłady konieczne, określone w art.77 ustawy o ochronie zabytków na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy o ochronie zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy o ochronie zabytków.
  3. Dotacja, o której mowa w § 1 przy jednym i tym samym zabytku może zostać udzielona do wysokości wartości nakładów koniecznych na roboty lub prace, o których mowa w ust. 2 i nieprzekraczającej wartości określonej we wniosku.
  4. Szczegółowe zasady przekazania i rozliczenia dotacji określone zostaną w umowie zawartej pomiędzy Gminą Reszel a Wnioskodawcą.
  5. Zadanie wskazane we wniosku wymagające realizacji dłuższej niż 12 miesięcy powinno zostać określone we wniosku w podziale na roczne etapy. 

§ 4. Dotacja może być przyznana wyłącznie na realizację zadań, o których mowa w § 3, dla których na dzień złożenia przez Gminę Reszel wniosku o dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków nie ogłoszono postępowań mających na celu wyłonienie wykonawcy lub wykonawców. 

§ 5. Przyznanie dotacji nastąpi nie wcześniej niż po otrzymaniu przez Gminę Reszel wstępnej promesy sfinansowania zadania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. 

§ 6. Dotacja zostanie wypłacona po otrzymaniu przez Gminę Reszel dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.

§ 7. Dotacja może zostać przyznana do wysokości środków uzyskanych w ramach dofinansowania uzyskanego w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. 

§ 8.

  1. Wnioskodawcy, dla którego uzyskanie dotacji celowej stanowi pomoc de minimis lub pomoc  de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie może być przyznana dotacja, o której mowa w § 1, jeżeli udzielenie tej pomocy związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i następuje w przypadkach i na zasadach określonych w zależności od prowadzonej działalności w: 
    1. Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.; 
    2. Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L352 z 24.12.2013 r. str. 9 z późn. zm.), w takim przypadku pomoc de minimis w sektorze rolnym na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2028 r.; 
    3. Rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L. 190, z 28.06.2014 r. str. 45 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis  na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.  
  2. Do udzielenia dotacji celowej, jako pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie mają również zastosowanie przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 poz. 702) oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy. 
  3. W przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć zaświadczenia, oświadczenia oraz informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku, sporządzone w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U z 2023 poz. 702). 
  4. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, jest zobowiązany przedłożyć wraz z wnioskiem wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie. 
  5. Zakres informacji przedstawianych przez podmioty wymienione w ust. 3 i 4 określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. nr 53, poz. 311 ze zm.) albo rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. nr 121, poz. 810). 

§ 9.

  1. Burmistrz Reszla, po dokonaniu weryfikacji złożonych wniosków od uprawnionych Wnioskodawców, składa w imieniu Gminy Reszel wnioski do Programu Polski Ład, a następnie na podstawie udzielonych promes wstępnych przez Bank Gospodarstwa Krajowego przedkłada Radzie Miejskiej w Reszlu propozycję udzielenia dotacji z podaniem ich wysokości celem przyjęcia ich odrębną uchwałą Rady Miejskiej wskazującej na dane beneficjenta oraz kwotę dotacji dla danego beneficjenta. 
  2. Kwoty dotacji ustala Rada Miejska w uchwale budżetowej lub Wieloletniej Prognozie Finansowej, na podstawie wstępnych promes udzielonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. 

§ 10. Zakres prac lub robót objętych dotacją oraz jej wysokość są ustalane odrębnie dla każdego wniosku. 

§ 11. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą Reszel. 

§ 12. Przed zawarciem umowy dotacji Wnioskodawca przedkłada Burmistrzowi Reszla: 

  1. dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku; 
  2. kopię decyzji o wpisie zabytku do rejestru zabytków – w przypadku zabytków rejestrowych; 
  3. kopię pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie prac lub robót, objętych wnioskiem – w przypadku zabytków rejestrowych lub uzgodnienia WKZ – w przypadku pozostałych zabytków; 
  4. dokument poświadczający prawo osoby/osób wskazanej/wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji do reprezentowania wnioskodawcy, składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań, w tym finansowych; 
  5. kopię pozwolenia na budowę, jeżeli zakres planowanych prac wymaga takiego pozwolenia lub zgłoszenia, o którym mowa w art. 29 ustawy Prawo budowlane wraz z zaświadczeniem uprawnionego organu o braku sprzeciwu lub oświadczeniem Wnioskodawcy, iż organ nie wniósł sprzeciwu w ustawowym terminie - jeżeli zakres planowanych prac wymaga takiego zgłoszenia; 
  6. kosztorys przewidywanych prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku. 

§ 13.

  1. W przypadku przyznania dotacji niższej niż wnioskowana beneficjent dotacji może: 
    1. dostosować zakres realizowanego zadania do wysokości przyznanych środków; 
    2. odstąpić od zawarcia umowy dotacji. 
  2. Beneficjent zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo - księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania. 

§ 14. Wykaz beneficjentów, wysokość przyznanych dotacji oraz zakres realizowanych prac objętych dotacją podawany jest do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Reszlu. 

§ 15. 1. W celu rozliczenia dotacji podmiot, któremu została przyznana dotacja składa Burmistrzowi Reszla sprawozdanie z wykonania prac lub robót, sporządzone zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 16. Zapisy niniejszej  uchwały mają zastosowanie również do wniosków złożonych na podstawie ogłoszenia z dnia 01 sierpnia 2023 roku o naborze wniosków o udzielenie dotacji dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków stanowiącego podstawę do wyłonienia zadań, które Gmina Reszel po ich pozytywnej weryfikacji zgłosi do dofinansowania z Programu.

§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Reszla. 

§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego. 

 

Załączniki

Treść aktu