Uchwała Nr LXXVIII/516/2023 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 28 września 2023 roku w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Informacje dodatkowe:
Uchwała Nr LXXVIII/516/2023
Rady Miejskiej w Reszlu
z dnia 28 września 2023 roku
w sprawie: określenia zasad udzielania dotacji celowej z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9, art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.), art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm.), art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z poźń. zm.) oraz w wykonaniu § 3 ust. 2 pkt 2 uchwały nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie ustanowienia Rządowego Programu Odbudowy Zabytków
uchwala się, co następuje:
§ 1.
- Z budżetu Gminy Reszel mogą być udzielane dotacje celowe na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie Gminy Reszel, które będą realizowane w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków, przyjętego uchwałą nr 232/2022 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2022 roku.
- Niniejsza uchwała nie narusza przepisów uchwały nr XXXIX/272/2017 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 29 czerwca 2017 roku w sprawie określenia zasad przyznawania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków usytuowanych na terenie Gminy Reszel.
- Przy udzielaniu dotacji stosuje się zasady jawności, otwartości i przejrzystości.
§ 2. O udzielenie dotacji może ubiegać się podmiot posiadający tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, zwany dalej wnioskodawcą.
§ 3.
- Dotacja, o której mowa w § 1 może zostać udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku będącym przedmiotem wniosku złożonego w ramach naboru wniosków, które wnioskodawca zamierza wykonać zgodnie z przepisami Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
- Dotacja może obejmować nakłady konieczne, określone w art.77 ustawy o ochronie zabytków na wykonanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków, o którym mowa w art. 8 ustawy o ochronie zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków wskazanej w art. 22 ustawy o ochronie zabytków.
- Dotacja, o której mowa w § 1 przy jednym i tym samym zabytku może zostać udzielona do wysokości wartości nakładów koniecznych na roboty lub prace, o których mowa w ust. 2 i nieprzekraczającej wartości określonej we wniosku.
- Szczegółowe zasady przekazania i rozliczenia dotacji określone zostaną w umowie zawartej pomiędzy Gminą Reszel a Wnioskodawcą.
- Zadanie wskazane we wniosku wymagające realizacji dłuższej niż 12 miesięcy powinno zostać określone we wniosku w podziale na roczne etapy.
§ 4. Dotacja może być przyznana wyłącznie na realizację zadań, o których mowa w § 3, dla których na dzień złożenia przez Gminę Reszel wniosku o dofinansowanie z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków nie ogłoszono postępowań mających na celu wyłonienie wykonawcy lub wykonawców.
§ 5. Przyznanie dotacji nastąpi nie wcześniej niż po otrzymaniu przez Gminę Reszel wstępnej promesy sfinansowania zadania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
§ 6. Dotacja zostanie wypłacona po otrzymaniu przez Gminę Reszel dofinansowania w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
§ 7. Dotacja może zostać przyznana do wysokości środków uzyskanych w ramach dofinansowania uzyskanego w ramach Rządowego Programu Odbudowy Zabytków.
§ 8.
- Wnioskodawcy, dla którego uzyskanie dotacji celowej stanowi pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie może być przyznana dotacja, o której mowa w § 1, jeżeli udzielenie tej pomocy związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i następuje w przypadkach i na zasadach określonych w zależności od prowadzonej działalności w:
- Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.;
- Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L352 z 24.12.2013 r. str. 9 z późn. zm.), w takim przypadku pomoc de minimis w sektorze rolnym na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2028 r.;
- Rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. L. 190, z 28.06.2014 r. str. 45 z późn. zm.) w takim przypadku pomoc de minimis na podstawie niniejszej uchwały może być udzielana do dnia 30 czerwca 2024 r.
- Do udzielenia dotacji celowej, jako pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie mają również zastosowanie przepisy ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2023 poz. 702) oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie ustawy.
- W przypadku, gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą, do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć zaświadczenia, oświadczenia oraz informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku, sporządzone w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U z 2023 poz. 702).
- Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, jest zobowiązany przedłożyć wraz z wnioskiem wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
- Zakres informacji przedstawianych przez podmioty wymienione w ust. 3 i 4 określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. nr 53, poz. 311 ze zm.) albo rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. nr 121, poz. 810).
§ 9.
- Burmistrz Reszla, po dokonaniu weryfikacji złożonych wniosków od uprawnionych Wnioskodawców, składa w imieniu Gminy Reszel wnioski do Programu Polski Ład, a następnie na podstawie udzielonych promes wstępnych przez Bank Gospodarstwa Krajowego przedkłada Radzie Miejskiej w Reszlu propozycję udzielenia dotacji z podaniem ich wysokości celem przyjęcia ich odrębną uchwałą Rady Miejskiej wskazującej na dane beneficjenta oraz kwotę dotacji dla danego beneficjenta.
- Kwoty dotacji ustala Rada Miejska w uchwale budżetowej lub Wieloletniej Prognozie Finansowej, na podstawie wstępnych promes udzielonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
§ 10. Zakres prac lub robót objętych dotacją oraz jej wysokość są ustalane odrębnie dla każdego wniosku.
§ 11. Przekazanie dotacji następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy wnioskodawcą, a Gminą Reszel.
§ 12. Przed zawarciem umowy dotacji Wnioskodawca przedkłada Burmistrzowi Reszla:
- dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku;
- kopię decyzji o wpisie zabytku do rejestru zabytków – w przypadku zabytków rejestrowych;
- kopię pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie prac lub robót, objętych wnioskiem – w przypadku zabytków rejestrowych lub uzgodnienia WKZ – w przypadku pozostałych zabytków;
- dokument poświadczający prawo osoby/osób wskazanej/wskazanych we wniosku o udzielenie dotacji do reprezentowania wnioskodawcy, składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań, w tym finansowych;
- kopię pozwolenia na budowę, jeżeli zakres planowanych prac wymaga takiego pozwolenia lub zgłoszenia, o którym mowa w art. 29 ustawy Prawo budowlane wraz z zaświadczeniem uprawnionego organu o braku sprzeciwu lub oświadczeniem Wnioskodawcy, iż organ nie wniósł sprzeciwu w ustawowym terminie - jeżeli zakres planowanych prac wymaga takiego zgłoszenia;
- kosztorys przewidywanych prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku.
§ 13.
- W przypadku przyznania dotacji niższej niż wnioskowana beneficjent dotacji może:
- dostosować zakres realizowanego zadania do wysokości przyznanych środków;
- odstąpić od zawarcia umowy dotacji.
- Beneficjent zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej dokumentacji finansowo - księgowej środków finansowych otrzymanych na realizację zadania.
§ 14. Wykaz beneficjentów, wysokość przyznanych dotacji oraz zakres realizowanych prac objętych dotacją podawany jest do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy w Reszlu.
§ 15. 1. W celu rozliczenia dotacji podmiot, któremu została przyznana dotacja składa Burmistrzowi Reszla sprawozdanie z wykonania prac lub robót, sporządzone zgodnie z wzorem stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 16. Zapisy niniejszej uchwały mają zastosowanie również do wniosków złożonych na podstawie ogłoszenia z dnia 01 sierpnia 2023 roku o naborze wniosków o udzielenie dotacji dofinansowania z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków stanowiącego podstawę do wyłonienia zadań, które Gmina Reszel po ich pozytywnej weryfikacji zgłosi do dofinansowania z Programu.
§ 17. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Reszla.
§ 18. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.