Zarządzenie Nr 73/2021 Burmistrza Reszla z dnia 25 czerwca 2021 rok w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego
Informacje dodatkowe:
Zarządzenie Nr 73/2021
Burmistrza Reszla
z dnia 25 czerwca 2021 rok
w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020 poz. 713 z późn. zm.) w związku z art. 935 i art. 1023 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1740 z późn. zm.)
zarządzam, co następuje:
§ 1
Celem niniejszego zarządzenia jest uregulowanie zasad postępowania Gminy Reszel w związku z przekazywanymi przez banki informacjami o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego osób zmarłych, dla których Gmina Reszel była ostatnim miejscem zamieszkania i związaną z tym możliwością nabycia przez Gminę Reszel spadków po zmarłych posiadaczach rachunków bankowych.
§ 2
Wszczęcie procedury następuje na podstawie pisemnej informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego, przekazanej Gminie Reszel przez bank zgodnie z art. 111c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1896 z późn. zm.).
§ 3
- Po otrzymaniu informacji, o której mowa w § 2 pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. księgowości dochodów budżetowych wprowadza do Rejestru informacji przekazywanych z banków o możliwości nabycia spadków dane przekazane z banku wraz z informacją o wysokości środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym zmarłego.
- Czynności mające na celu nabycie spadku na rzecz Gminy Reszel podejmowane są w przypadku, gdy środki na rachunku bankowym zmarłego są wyższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego.
- W przypadku spełnienia przesłanki określonej w ust. 2:
- Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. dochodów budżetu podejmuje następujące czynności:
- sprawdza czy informacja banku zawiera dane identyfikujące posiadacza rachunku (imię i nazwisko, nr PESEL), a w razie potrzeby występuje do banku o uzupełnienie niezbędnych danych;
- uzgadnia z Urzędem Stanu Cywilnego czy Gmina Reszel była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku bankowego;
- występuje do Urzędu Stanu Cywilnego w Reszlu z wnioskiem o udostępnienie informacji na temat osób spokrewnionych z posiadaczem rachunku bankowego, a tym samym uprawnionych do dziedziczenia po zmarłym przed Gminą Reszel;
- Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. windykacji i rozliczeń podejmuje następujące czynności:
- w porozumieniu z radcą prawnym Urzędu Gminy w Reszlu sprawdza w elektronicznym rejestrze spadków czy było przeprowadzone postępowanie spadkowe po zmarłym;
- występuje do właściwego sądu z wnioskiem o podanie informacji czy toczyło się lub toczy postępowanie spadkowe po zmarłym;
- występuje do osób osób spokrewnionych z posiadaczem rachunku bankowego o podanie informacji czy podjęły one bądź zamierzają podjąć działania dotyczące nabycia bądź odrzucenia spadku po zmarłym.
- Pracownicy, o których mowa w pkt. 1 i 2 oraz Radcy Prawni Urzędu Gminy w Reszlu współpracują ze sobą w zakresie ustaleń, o których mowa w pkt. 1a-c oraz pkt. 2a-c.
- Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. dochodów budżetu podejmuje następujące czynności:
§ 4
Procedura zostaje zakończona, gdy zajdzie co najmniej jedna z następujących przesłanek:
- bank nie przekaże danych pozwalających na identyfikację zmarłego posiadacza rachunku bankowego;
- Gmina Reszel nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku bankowego;
- środki zgromadzone na rachunku bankowym zmarłego są niższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego.
- w elektronicznym rejestrze spadkowym widnieje informacja o przeprowadzonym postępowaniu spadkowym;
- sąd przekazał informację, że po zmarłym toczyło się postępowanie spadkowe;
- Zmarły posiadacz rachunku bankowego ma spadkobierców uprawnionych do dziedziczenia przed Gminą Reszel, ewentualnie osoby uprawnione do dziedziczenia przed Gminą Reszel przekazały informację o podjęciu działań mających na celu nabycie spadku po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.
§ 5
- W przypadku braku negatywnych przesłanek określonych w § 4 Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. windykacji występuje z wnioskiem do Radcy Prawnego Urzędu Gminy w Reszlu o wystąpienie do właściwego sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy Reszel po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.
- Radca Prawny Urzędu Gminy w Reszlu występuje do właściwego sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy Reszel po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego.
§ 6
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Reszel.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.