Wersja obowiązująca z dnia

Zarządzenie Nr 73/2021 Burmistrza Reszla z dnia 25 czerwca 2021 rok w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego 

Informacje dodatkowe:

Zarządzenie Nr 73/2021
Burmistrza Reszla
z dnia 25 czerwca 2021 rok

w sprawie ustalenia procedury postępowania w związku z przekazywaną przez bank informacją o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego 
 
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t.j. Dz. U. 2020 poz. 713 z późn. zm.) w związku z art. 935 i art. 1023 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1740 z późn. zm.)

zarządzam, co następuje: 
 
§ 1 
Celem niniejszego zarządzenia jest uregulowanie zasad postępowania Gminy Reszel  w związku z przekazywanymi przez banki informacjami o rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy rachunku bankowego osób zmarłych, dla których Gmina Reszel była ostatnim miejscem zamieszkania i związaną z tym możliwością nabycia przez Gminę Reszel spadków po zmarłych posiadaczach rachunków bankowych. 
 
§ 2 
Wszczęcie procedury następuje na podstawie pisemnej informacji o śmierci posiadacza rachunku bankowego, przekazanej Gminie Reszel przez bank zgodnie z art. 111c ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1896 z późn. zm.). 
 
§ 3 

  1. Po otrzymaniu informacji, o której mowa w § 2 pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. księgowości dochodów budżetowych wprowadza do Rejestru informacji przekazywanych z banków o możliwości nabycia spadków dane przekazane z banku wraz z informacją o wysokości środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku bankowym zmarłego.
  2. Czynności mające na celu nabycie spadku na rzecz Gminy Reszel podejmowane są w przypadku, gdy środki na rachunku bankowym zmarłego są wyższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego.
  3. W przypadku spełnienia przesłanki określonej w ust. 2:
    1. Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. dochodów budżetu podejmuje następujące czynności: 
      1. sprawdza czy informacja banku zawiera dane identyfikujące posiadacza rachunku (imię i nazwisko, nr PESEL), a w razie potrzeby występuje do banku o uzupełnienie niezbędnych danych; 
      2. uzgadnia z Urzędem Stanu Cywilnego czy Gmina Reszel była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku bankowego; 
      3. występuje do Urzędu Stanu Cywilnego w Reszlu z wnioskiem o udostępnienie informacji na temat osób spokrewnionych z posiadaczem rachunku bankowego, a tym samym uprawnionych do dziedziczenia po zmarłym przed Gminą Reszel;
    2. Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. windykacji i rozliczeń podejmuje następujące czynności:
      1. w porozumieniu z radcą prawnym Urzędu Gminy w Reszlu sprawdza w elektronicznym rejestrze spadków czy było przeprowadzone postępowanie spadkowe po zmarłym; 
      2. występuje do właściwego sądu z wnioskiem o podanie informacji czy toczyło się lub toczy postępowanie spadkowe po zmarłym;
      3. występuje do osób osób spokrewnionych z posiadaczem rachunku bankowego o podanie informacji czy podjęły one bądź zamierzają podjąć działania dotyczące nabycia bądź odrzucenia spadku po zmarłym. 
    3. Pracownicy, o których mowa w pkt. 1 i 2 oraz Radcy Prawni Urzędu Gminy w Reszlu współpracują ze sobą w zakresie ustaleń, o których mowa w pkt. 1a-c oraz pkt. 2a-c.

§ 4  
Procedura zostaje zakończona, gdy zajdzie co najmniej jedna z następujących przesłanek: 

  1. bank nie przekaże danych pozwalających na identyfikację zmarłego posiadacza rachunku bankowego; 
  2. Gmina Reszel nie była ostatnim miejscem zamieszkania zmarłego posiadacza rachunku bankowego; 
  3. środki zgromadzone na rachunku bankowym zmarłego są niższe niż przewidywane koszty postępowania sądowego z zakresu postępowania spadkowego.
  4. w elektronicznym rejestrze spadkowym widnieje informacja o przeprowadzonym postępowaniu spadkowym; 
  5. sąd przekazał informację, że po zmarłym toczyło się postępowanie spadkowe; 
  6. Zmarły posiadacz rachunku bankowego ma spadkobierców uprawnionych do dziedziczenia przed Gminą Reszel, ewentualnie osoby uprawnione do dziedziczenia przed Gminą Reszel przekazały informację o podjęciu działań mających na celu nabycie spadku po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego. 

 
§ 5 

  1. W przypadku braku negatywnych przesłanek określonych w § 4 Pracownik Działu Budżetowo-Finansowego ds. windykacji występuje z wnioskiem do Radcy Prawnego Urzędu Gminy w Reszlu o wystąpienie do właściwego sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy Reszel po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego. 
  2. Radca Prawny Urzędu Gminy w Reszlu występuje do właściwego sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku na rzecz Gminy Reszel po zmarłym posiadaczu rachunku bankowego. 

 
§ 6 
Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy Reszel. 
 
§ 7 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania. 
 
 
                                                                                                 
 

Załączniki

Treść aktu